El Mondo blog

„Látni tanulok. Nem tudom, miért, de bennem most minden mélyebbre hatol, és nem marad ott, ahol eddig leülepedett. Erről a belső tájról nem tudtam eddig” (Rainer Marie Rilke).

Bővebben (rólunk)

Ha tetszett...

Egyébként...

Szeretjük az értelmes vitát, bírjuk az őszinte kérdéseket és elviseljük a beszólásokat. Kulturált, intelligens olvasóink iránti tiszteletből moderáljuk a durván személyeskedő, tahó kommenteket.

Utolsó kommentek

  • SzitaKötő: gnlszinfolt.blog.hu/2017/10/22/mi_tortenne_ha_nem_tanulnank_meg_kezzel_irni (2017.10.23. 14:31) Írjam pennával?
  • KenceFince: @KenceFince: Az indok persze nem megcsalas miatti kiatkozas ma mar egy hazassagi bontoperben. De ... (2015.10.24. 07:10) Van-e nőgyűlölet Magyarországon?
  • KenceFince: @KenceFince: Elobbiek olyanok, mint a rossz hazassagban elo, kizsakmanyolt ferfiak, akik erzik a ... (2015.10.24. 07:09) Van-e nőgyűlölet Magyarországon?
  • KenceFince: Egy komment a netről, elhatárolódok :) “A no nem azert tartja rabszolgasorban a ferfit es szipoly... (2015.10.24. 07:08) Van-e nőgyűlölet Magyarországon?
  • zelmondo: index.hu/tudomany/2015/09/08/iras_keziras_folyoiras_oktatas/ (2015.09.09. 13:29) Írjam pennával?
  • Utolsó 20

Kontakt

Olvasói leveleket: a bloggal kapcsolatos metsző kritikát, netán baráti vállveregetést, netán kéziratokat az elmondo.mekdsz kukac gmail.com címre várunk.

2006.12.12. 10:23 Éhezőművész

Mennyi szén-dioxid van a számládon?

Tegnapi bejegyzésünkben Zidane hiába bólintott rá a MÁV-megszorításokra, ficus jelezte, hogy a Budapest-Szeged út autóval, három utassal kevesebb, mint feleannyiból kijött, mintha vasúttal mentek volna. Szerencsére a brit környezetvédelmi miniszter rögtön reagált a felvetésre. A Guardian interjújában David Miliband elmondta, hogy friss hatástanulmányuk szerint úgy öt éven belül mindenki aranyos műanyag kártyán gyűjthetné szén(dioxid, monoxid stb.) pontjait a Smart, Supershop meg egyéb itthon is népszerű programokhoz hasonlóan. Egy tankolás x pont, egy repülőjegy y, egy fűtési számla meg z. Aki év végén túllépi a megengedett pontot, fizet, aki nem, az még el is adhatja a fennmaradó részt egy jómódú, nagybani szennyezőnek.

global warming

Az emisszió-kereskedelemhez hasonlóan a lényeg, hogy az összes szennyezés mértéke kontroll alatt legyen, és végre egyéni szinten is lehessen ösztönözni az embereket, hogy visszafogják magukat. Ez ráadásul lényegesen igazságosabb lenne, mint a mostani zöld adók. (Azt már csak én teszem hozzá, hogy a hajléktalanok is jól járnának a dologgal.) Bár technikailag nyilván neccesnek tűnhet a kártya, a válasz az, hogy 10 éve senki sem hitte volna, hogy szupermarketek sokmillió vásárló sokezermilliárd bitnyi adatát tudják majd könnyedén és gyorsan feldolgozni.

Pár éve a Nemzetközi Technológiai Elemzési Központ készített egy tanulmányt a benzin valódi áráról. A tanulmány egész szép visszhangot váltott ki, itthon többek között a Levegő Munkacsoport is lehozta - lényege az a nem is annyira meglepő felfedezés volt, hogy a benzin költségeinek nagyobb része (így az olajiparnak adott állami kedvezmények, a környezetvédelmi, egészségügyi, sőt a dugók költsége meg miegymás) nem épül be az üzemanyag fogyasztói árába: jó 5-10-szeres a benzin valódi ára.

Persze itthon még az USA-hoz és Európhoz képest relatíve drága is az üzemanyag, (aminek jó eséllyel nem annyira zöldek, mint inkább a Mol-részvényesek örülnek), emiatt a kártya látszólag hiába árazná be korrektebben a benzint. Egy ilyen intézkedés garantáltan megbukna a magyar embereken ("majd ha fizetést is emel a kormány, fizetek többet a benzinért!"), pedig itt pusztán arról van szó, hogy legalább olyan torz a közlekedési árak struktúrája, mint amilyen ijesztően torz reakciók születtek a BBC legutóbbi, klímaváltozással és zöld adókkal foglalkozó közvélemény-kutatására.
benzin drága


Szólj hozzá!

Címkék: közlekedés környezetvédelem hetidemagóg


A bejegyzés trackback címe:

https://elmondo.blog.hu/api/trackback/id/tr77153634

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.