El Mondo blog

„Látni tanulok. Nem tudom, miért, de bennem most minden mélyebbre hatol, és nem marad ott, ahol eddig leülepedett. Erről a belső tájról nem tudtam eddig” (Rainer Marie Rilke).

Bővebben (rólunk)

Ha tetszett...

Egyébként...

Szeretjük az értelmes vitát, bírjuk az őszinte kérdéseket és elviseljük a beszólásokat. Kulturált, intelligens olvasóink iránti tiszteletből moderáljuk a durván személyeskedő, tahó kommenteket.

Utolsó kommentek

Kontakt

Olvasói leveleket: a bloggal kapcsolatos metsző kritikát, netán baráti vállveregetést, netán kéziratokat az elmondo.mekdsz kukac gmail.com címre várunk.

2009.11.09. 10:00 Metronom

Budapesti Olimpia 2020

Interjú Beke Andrással, a 2020-as budapesti olimpia városépítészeti víziója – ötletpályázat győztes teamjének tagjával
(hivatalos eredmény és részletes bírálat)

Metronóm: Először is gratulálok a pályázathoz, és köszönöm, hogy elfogadtad a felkérésünket. Honnan jött az ölet, hogy induljatok a pályázaton?

Igen fontos kérdés, hogy melyik pályázatot veszi ki az ember. Ennek például egyrészt azért álltunk neki, mert hallgatói ötletpályázat révén a mezőny korlátozott, tehát úgy tűnt, hogy lehet esélyünk, másrészt a határidő is megfelelő volt, a téma is érdekes.

M: Miről szól egy ilyen pályázat? Hogy zajlik?

A hallgatói pályázatok általában ötletpályázatok. Ez azt jelenti, hogy a kiíró szükségét érzi valamely kérdésben friss ötletek beszerzésének, és erre talán a legjobb módszer kikérni a fiatalok véleményét. Ezeken a pályázatokon egy kérdésre adott hirtelen válasz kidolgozását kérik minimális felületen. Tehát nem kell rengeteg órát befektetni az ötlet kidolgozásába, hisz nem kell száz oldalas dokumentációkat írni stb. A pályázat menete egyszerű. Megjelenik a kiírás valamilyen fórumon, határidővel, pontos formai követelményekkel és tervezési programmal. A határidőre leadott pályaműveket a zsűri elbírálja, majd kihirdetik az eredményt.

M: Hogy állt össze a csapat?

Évfolyamtársak vagyunk a Műegyetemen, régi ismerősök. A bulvár hír ezzel kapcsolatban az, hogy a csapat hölgy tagja (Tóth Szilvia - Metronom) a menyasszonyom. A Guba Sanyi meg kinn volt velünk a tavaszi félévben Madridban, így őt jól ismerjük.. Igazából nyár elején még úgy volt, hogy négyen leszünk, de végül egyikünk nem tudta vállalni.

M: Van főnök köztetek? Kinek a szava döntő a vitás helyzetekben?

Nem nagyon vannak vitás helyzetek, nincs főnök sem, kiegyensúlyozott, mellérendelt a viszony.

M: A pályázat készítésekor voltak nehézségek, vagy váratlan fordulatok?

Hát egy ilyen helyzetben általában nem úgy alakulnak a dolgok, ahogy azt eltervezi az ember. Például a Sanyi ínhüvely-gyulladást kapott pár nappal a leadás előtt, úgyhogy négy napig nem tudott egerezni. Mondjuk ettől még becsülettel ott volt, csinálta, és jó is volt, hogy egy kicsit kívülről tudta szemlélni a dolgokat. Ami furcsaság még volt, hogy két nappal a leadás előtt kész lett a tabló. Ez mondjuk nem hiszem, hogy sokszor elő fog fordulni.

M: Mi az tulajdonképpen amit leadtatok? Mi volt a fő koncepció? A plakátot bogarászva nem minden világos.

Igen, igen. Szerintem is eléggé bogarászós lett a lap, szóval beletelik egy időbe, mire a végére ér az ember a gondolatoknak. Most erről csak annyit mondok, hogy mivel a kiírás megfoghatatlan volt, ezért úgy döntöttünk, hogy – ahogy magunk között mondtuk - a „pozitív energiák sugárzása” megfelelő taktika.

M: Ki az az alak középen? Mintha hasonlítana rád.

Jogos, az öcsém az. Ő jeleníti meg a standard olimpia-turistát. Az ő cuccai azok, amik elárulják a néző számára, hogy milyen is lesz majd akkor a város. Maga a szituáció a jövőbe van csúsztatva, így jelen vagy múlt időben lehet beszélni olyan dolgokról, amik számunkra most még csak jövő.

M: Mondj három ötletet, amit jónak tartasz a pályázati anyagotokban.

Mondjuk legyen az egyik a bal fölső sarokban lévő laptop. A képernyőn olvasható szöveg első ránézésre a létesítmények akadálymentes megközelítésének fontosságáról szól. Jó, ez benne van, de egy fontosabb mondanivaló az, amit a mellé írt sövegben lehet olvasni. Itt pedig az az ötlet, hogy az olimpia szervezését végző szervezetek kapcsolati tőkéje az olimpia lezajlása után a város szolgálatába áll.

A második kedvenc ötlet az építészeti alapkoncepció. A „partra vetett olimpia” felkiáltással az összes sportágat a Duna mentén helyeztük el (kivétel a vitorlázás: Balaton - Tihany). Ez konkrétan még nem a mi ötletünk, a kiírás ezt erősen ajánlotta, sőt majdhogynem kötelezővé tette. Az épületek megformálásánál van jelentősége az ötletünknek: a rendezvényközpontok formai kialakításukat a partra vetett fa képéről kölcsönzik.

A harmadik kedvencem az meg legyen a „Gangról-gangra” bögre. Ez arról szól, hogy az olimpia alatt nemcsak sportesemények töltik meg a várost, hanem kulturális-, szórakoztató- és turisztikai eseménysorozatok is. A Gangról-gangra egy kulturturisztikai kombináció lenne. Az alapötlet az, hogy Budapest igen sok belső udvaros házának csak töredéke látogatható, pedig valóban gyönyörűek. Ezért a kijelölt gangok bejárhatók lennének, minden résztvevő kapna egy emlékbögrét, és az udvarokban kapna bele valami italt. Pár helyen kiállítás fogadná a látogatókat, van ahol piac, vagy éppen étterem lenne berendezve a házak udvarán. Így kellemes kikapcsolódásként a turisták a belvárosban bolyongva valóban fel tudnák fedezni annak szépségeit.

M: Ha újra kéne csinálni a pályázatot, lenne valami amit másképp csinálnál?

B. A: Ez nehéz kérdés. Van néhány dolog a pályaművünkben, amivel már most nem értek egyet. Főleg a sportágak budapesti elhelyezésében vannak kétségeim. Mondjuk mivel szerintünk a pályázat kiírásának nem ez volt a fő kérdése, ezért ezzel a résszel nem is foglalkoztunk annyira komolyan. A kiírás inkább megmondta, hogy mit hova képzeljünk el, és arra kérdezett rá, hogy hogyan képzeljük azokat. Ma biztosan többet törném a fejemet például a csepeli területek beépítésén.

M: Szerinted milyen lesz a város az olimpia alatt és mik azok a változások, amik esetleg megmaradhatnak a rendezvény után?

A vízió szerint 2020-ra megújul a közlekedés. Kész lesz a négyes és az ötös metró, a hajós közlekedés használható lesz a Dunán (észak-déli közlekedés gyorsabb lesz vele, mint bármi mással), a bicikliutak és a villamosvonalak is használhatóbb hálózatot fognak alkotni. A biciklis közlekedéssel kapcsolatban már rég tervben van egy kölcsönbicikli hálózat, ami például az olimpiától függetlenül többek közt a CM-nek és egyéb tényezőknek köszönhetően jó irányba halad. Persze minden pénz kérdés…

Aztán fontos, hogy az olimpia idejére a belváros erős autósforgalom-korlátozással lesz csak megközelíthető, amit jó lenne enyhébb szabályozással megtartani. Azt talán említeni se kell, hogy már most bevett szokás az olimpia idejére kötelező szabadságolás az állami- és ajánlott a magáncégeknél. Így a közlekedés jelentős hányada a turisták szolgálatába állhat.

M: Visszatérve a pályázathoz, amikor leadtátok, úgy éreztétek, hogy jó lett amit csináltatok? Számítottatok a győzelemre?

Nem, nem számítottunk. Nagyon izgultunk, mert bár jónak éreztük a pályaművet, és szerettünk volna nyerni, de – én speciel – úgy éreztem, hogy nem elég korrekt ez a munka ahhoz, hogy ráírhassam a lapra, hogy „városépítészeti vízió”.

M: Az igaz, hogy az eredményhirdetésen valami őrült maskarában voltál?

Jó, oké, ez elég vicces sztori. Az úgy volt, hogy a Blahán építettük egy másik csapattal a szmogreduktort, és pont az eredményhirdetés időpontja előtt fél órával jött valamelyik tévé forgatni oda, tehát be kellett öltözni „kutatói kezeslábasba”. Az meg elhúzódott, így nem maradt időm átöltözni, sőt így is késtem vagy negyed órát a galériából... Szóval a jelmezben érkeztem meg. Szerencsére a rendezvény nemcsak eredményhirdetés volt, hanem a BME Urbanisztika Tanszékének nyolcvan évét összefoglaló kiállítás megnyitója is. Az pedig elég hosszú volt ahhoz, hogy levegyem a kezeslábast, így a kézfogáskor már civilben voltam.

M: A díjon kívül van még valami utóélete a pályázatnak?

Elvileg most benne vagyunk a 2011-es olimpiai pályázat masterplanját készítő teamben. Azért mondom, hogy elvileg, mert az utóbbi három hétben semmi előrelépés nem történt az ügyben.

M: 2011-es olimpia???

Oké, oké. Tehát a 2020-as olimpiai pályázatokat a városok 2011-ben adják le a nemzetközi bírálóbizottságnak. Tehát ha 2020-ban olimpiát akar rendezni Budapest, akkor kilenc évvel előtte kész kell legyen egy anyag, ami bemutatja a várost, és bizonyítja, hogy felkészülten várja az olimpiát. Vagy legalábbis 2020-ra minden készen fog állni az olimpia fogadására.

M: Utolsó kérdés: szerinted van realitása egy budapesti olimpiának?

Nem tudom. Ebbe nem annyira látok bele. Az biztos, hogy nagyban hozzájárulna a város fejlődéséhez, de épp ezért óriási a verseny. Madrid nyilván beadja újra, és a mostani szereplését nézve nem biztos, hogy versenyben vagyunk vele. Dél-Amerika után esélyes lehet egy európai város, de Prága, Krakkó valószínűleg szintén beadja. Ha a keleti régió valahogy az élvonalba kerül is, még mindig komoly ellenfelekkel kell megküzdenünk. Szóval szerintem jó lenne, ha addig eljutnánk, hogy beadjuk a pályázatot.


15 komment

Címkék: budapest design interjú magyar építészet bo 2020


A bejegyzés trackback címe:

https://elmondo.blog.hu/api/trackback/id/tr21504654

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Krajcs · http://uralicowboy.blog.hu 2009.11.09. 13:31:29

Nekünk olimpiát? Úgy is csak "elkúrnánk", mint a világkiállítást :/ Ötös metró és társai.... Szép álom, mindez mellett elismerésem a pályázatíróknak. Úgy hiszem, sok ember hajlandó volna áldozatokat hozni a mindennapokban azért, hogy a terv sikerüljön, de először odafent kéne gatyába rázni az illetékeseket...

mestska · http://cities.blog.hu 2009.11.09. 13:32:40

hogy sikerült ezt az ötös metrót összehozni..... gáz.

mestska · http://cities.blog.hu 2009.11.09. 13:38:32

@mestska:

arról nem is beszélve, hogy a olimpiai közlekedési térképen, meg a metrótérképen teljesne más van rre vonatkozólag. Nem melleseleg egyik se egyezik a hatályos elképzelésekel. (ez nem lenne baj, ah jobb lenne, de nem jobB)

Az egésszel meg az a problémám, hogy egy olimpiánál tényleg nagyon fontos, hogy a város eladja magát, csakhogy a papír mindent elbír, mint ahogy mindent elbírt korábban is, és a Gangról Gangra helyett inkább majd azon kell meditálni, hogy miből teremti elő a város az ország azokat az anyagi forrásokat, amik egy olimpia megrendezéséhez szükségesek, értv ezalatt elsősorban a sportlétesítmények, na meg a hozzájuk vezető közlekedési vonalak megépítését.

ok, ez nem erről szólt, de talán rajzolgatás közben nem ártana ezt is figyelembe venni, és városépítészként bevonni egy olyan közlekedésest, aki ért is ahhoz, amit behúzgál.

Eleg_Volt_a_hazaarulasbol! · http://ciganybunozes.blog.hu 2009.11.09. 13:43:59

szanalmas az egesz.
lopas lenne ebbol is, nem mas.

lofaszt ide, nem olimpiat.

Inkabb: WC-t minden csaladnak 2020-ra. Vagy irastudast mindenkinek 2020-ra. Vagy munkat es beket MINDENKINEK 2020-ra.

aztan lehet olimpiat 2200-ra.

teddybear01 2009.11.09. 13:51:10

Kíváncsi vagyok, hogy mit szívtak. Igencsak ütős lehet...

Kilátszik a seggünk, és akkor egy ilyen projekt... Nem loptak még eleget a politikusaink?

Krajcs · http://uralicowboy.blog.hu 2009.11.09. 13:56:16

@mestska: Az ötös metrónak tudtommal mindig is ez volt a nyomvonalterve. A szentendrei és a csepeli hévet kötné össze, ami nem rossz ötlet.

OrulunkVincent? · http://www.minerva-szki.hu/szakkepzesek/marketing-es-reklamugyintezo.php 2009.11.09. 14:04:16

az ötlet jó meg minden,dehát úgyis tudjuk, hogy nem lesz belőle semmi. nem biztos, hogy erre jó ötlet most pénzt kidobni.

Akibújt 2009.11.09. 14:06:07

Vegyük észre, hogy nagyon jó pályamunkát tettek le az asztalra a fiatal építészek! Ők nem politikusok és nem az a dolguk, hogy a politikai döntéseket meghozzák, így az itt megjelent kommentek nagy része nem rájuk vonatkozik. Remélem, hogy nem veszi el a kedvüket a szokásos politikai fikázás és maradnak olyannak, amilyenek, lelkesek, kreatívak, ügyesek...

Az MSzP szavazói maffia kezébe juttatták Magyaro-t 2009.11.09. 14:10:40

Üdv!

Finom rágógumi lesz ez a '20as olimpia

annak a 7 millió, debilitásig lebutított korcs szemének, akik majd a tévé előtt bámulhatják

Az MSzP szavazói maffia kezébe juttatták Magyaro-t 2009.11.09. 14:12:50

a lófaszt azokba akik

egy kis CADdal 3dsmaxszal meg fotosoppal való hülyéskedésért pénzt kaptak

Az MSzP szavazói maffia kezébe juttatták Magyaro-t 2009.11.09. 14:28:55

@Az MSzP szavazói maffia kezébe juttatták Magyaro-t:

ez talán kicsit erős lett

de ugyanezekből a csillogó szemű jövőreménységekből lesz

a tolvaj-sikkasztó generálkivitelező-fővállakozó

boogieee · http://www.pallas70.hu/logisztikai-ugyintezo.php 2009.11.09. 14:31:56

A pályamunka korrekt, de tegyük a szívünkre a kezünket, szinte a nullával egyenlő esélyekkel indulunk, még akkor is ha Európából csak a Közép-Keleti régiót nézzük!

mestska · http://cities.blog.hu 2009.11.09. 15:36:34

@Krajcs:

ja, de nem a villamosvonalakon keresztül, ahogy ezen a metrótérképen fel van tüntetve, és nem is úgy, ahogy a másik olimpiai megközelítést ábrázoló vázlaton látható. :)

A hivatalos nyomvonal egyébként a Kálvin tér-Astoria-Oktogon- Nyugati v. Lehel tér- Kolosy - Flórián - ... útvonalon megy.

Maren Maris 2009.11.10. 07:54:47

Először is gratulálok az alkotóknak, szerintem is szép munka.

Van egy olyan érzésem, hogy a közvélemény előtt nem teljesen világos, hogy az építészet, városépítészet hagyományos eszköze az ötletpályázat, pályázat. Az előbbi pedig egy gondolatkísérlet, nemhogy a pályázók, a kiíró zsűri sem döntötte el, hogy legyen olimpia, ugye világos?

Hogyan lehetne felelős döntéseket hozni amúgy gondolatkísérletek nélkül?

dzsaszper 2009.11.10. 09:14:08

Szép munka, és gratulálok a díjhoz :)
A kritika nagyja meg mintha a pályázat kiíróinak, és nem a nyerteseinek szólna.
A 2020-as budapesti közlekedést én sem ilyennek álmodom, de a mai hivatalos források alapján ez korrekt...