El Mondo blog

„Látni tanulok. Nem tudom, miért, de bennem most minden mélyebbre hatol, és nem marad ott, ahol eddig leülepedett. Erről a belső tájról nem tudtam eddig” (Rainer Marie Rilke).

Bővebben (rólunk)

Ha tetszett...

Egyébként...

Szeretjük az értelmes vitát, bírjuk az őszinte kérdéseket és elviseljük a beszólásokat. Kulturált, intelligens olvasóink iránti tiszteletből moderáljuk a durván személyeskedő, tahó kommenteket.

Utolsó kommentek

Kontakt

Olvasói leveleket: a bloggal kapcsolatos metsző kritikát, netán baráti vállveregetést, netán kéziratokat az elmondo.mekdsz kukac gmail.com címre várunk.

2010.04.20. 09:00 ficus

Az egyházak kislányokkal és nőkkel kampányolnak

Zajlik a szomorú szemű kutyusok, egyházi kisdiákok és vadmadár-mentők egyszálalékos versenye. Plakáthelyben sincs hiány, hála a lötyögő választási kampánynak. Adóbevallásunkban ilyenkor ismét átböngésszük a magyarországi egyházak bohókás listáját, az utcán és az interneten pedig megleshetjük, hogyan bánnak ugyanezek a photoshoppal. Ahogy korábban itt már siránkoztunk az egyházi marketing állapotán, most is az „érted haragszunk, nem ellened” elv mentén köszörüljük a nyelvünket. Mert sajnos van min.

Az evangélikusoknál nagymamát fogadhatunk örökbe, a pünkösdiek erkölcsös neveléssel, drogprevencióval, a reformátusok és a katolikusok pedig „társadalmi szolgálatuk” hangoztatásával kalapoznak. Megszaporodtak az aranyos kislányok, a jó nők, a frappáns szlogenek, valamint az egyszázalékos mikroszájtok. A színvonal azonban nem sokat javult. Pedig az egyszázalékozásnak már közel másfél évtizedre visszatekintő hagyománya van. Ráadásul – nagyobb evangelizációs akciókat leszámítva – ez az egyetlen időszak, amikor az egyházak komolyabb figyelmet fordítanak saját cégérük polírozására.

A szőke kislányok egyháza

Bevallom, nekem annak idején tetszett a „Jót tenni jó” kampány. Egyszerű, fülbemászó, hatásos szlogen. Kábé mint az, hogy „Itthon otthon van”. A Katolikus Egyház képi világában ekkoriban jelenhetett meg a huncut szőke kislány is. Az idei kislány viszont már nem kenyeret nyújt, hanem iskolapadban ül és aranyosan fintorog. A hirdetés kreatív szakmaiságáról a legtöbb, ami elmondható, hogy betartja a plakátkészítés aranyszabályait (headline, sub-headline, copy, logó, webcím a jobb alsó sarokban, lényeges információ kiemelve), éppen csak a célzott mondanivaló, az ötletesség és a figyelemfelkeltő elem hiányzik belőle. Kár, hogy a legnagyobb és legszínesebb népegyházunk nem talált még egy rátermett art directort, aki leporolná ezt a kicsit áporodott, együgyű és unalmas arculatot.

 

A szürke kislányok egyháza

A Református Egyház kültéri plakátjait depresszív összkép uralja: összekulcsolt kezű, hátulról fotózott kislány egy üres tányér előtt ül, alatta a technikai szám és egy erdélyi fatemplom stilizált rajza. Az üzenet kis gondolkozás után kitalálható, ám ha figyelembe vesszük, hogy az egyszázalékos kampány egyben az egyházak egyetlen aktív imázsépítő akciója is, a választás már nem tűnik olyan frappánsnak. Ez inkább „Rosszabbul élünk, mint négy éve”, mint „Reménysége irányt mutat”, mely utóbbi kibogozhatatlan jelentéssűrítmény a református egyház szlogenjeként igyekszik funkcionálni. 

A fentieket ismétlő, túl sok slide-ot futtató minibannerre kattintva rábukkanhatunk egy egészen új grafikai koncepciót tálaló mikorszájtra, azazhogy egy jpg képre is. Itt nagyon sok szám és kicsattanó, vonzó modellemberek (ún. stock fotók) közt az erdélyi templomtoronyból újra felragyog az egyház technikai száma: 0066. Sok munkanélküli art directort tudnék ajánlani, név és cím a szerkesztőségben…

A tévéző jó nők gyülije

A Hit Gyüli mindig is ügyes volt a marketingben. Online interstitial (az a hirdetés, amit meg kell néznünk, mielőtt betöltődik a kívánt oldal) hirdetésükből ítélve most sem okoznak csalódást. Leszámítva, hogy kampányukból ők is kispórólták a valódi üzenetet egy fárasztó szóvicc kedvéért. Így csak annyit tudunk meg, hogy a Hit Gyüliben feltűnően jó nők vannak, akik vidáman nézik a Vidám Vasárnapot. A hirdetés egyébként ügyesen ötvözi a gyüli két brandjét: a hazaiaknak szóló Hit Gyülekezete márka logója mellett felbukkan a szimpatizánsokat (másodlagos célközönséget) megszólító Vidám Vasárnap márka is. A kreatív szép, letisztult, jól arányosított. A színek megtisztulásról, valós értékről beszélnek. Art directorra nincs szükség, szövegírót viszont szívesen ajánlunk.

Egy igazi kortárs marketinges, főleg, ha egyházi marketinggel foglalkozik, ma már természetesen nem az  óriásplakátokért, tévé kampányokért lelkesedik, inkább hitelességről, valódi szeretetről, esetleg egy facebook oldalról, netán gyülekezeti twitterről tart kiselőadást. Mi most az egyszerűség kedvéért maradjunk a plakátoknál és tévé hirdetéseknél. Tanulságul ideszúrok még néhány külföldi példát. Nem feltétlenül azért, mert olyan ragyogóak (egyébként meglepően kevés jó külföldi hirdetést találtam), hanem inkább csak érdekességképpen. A Catholics Come Home kampány videóit viszont mindenkinek ajánlom megnézésre!


Catholic Commercial

Regi and Bernie | MySpace Video


17 komment


A bejegyzés trackback címe:

https://elmondo.blog.hu/api/trackback/id/tr81853700

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Krajcs · http://uralicowboy.blog.hu 2010.04.20. 10:33:47

Mikor ezt a sok "1%" reklámot látom, mindig azon gondolkozom, vajon ezek konkrétan a reklámcégek fedőszervei? - hiszen ennyi reklámmal kb. el is megy a kapott zsozsó jó része...

Logan Grimnar 2010.04.20. 10:57:54

A hitgyüliben a valós érték annyi, mint a józan ész...
Ocsmány, agymosó, pénzlehúzó rablóbanda.

akurvaanyád 2010.04.20. 11:08:15

@Logan Grimnar: ebben egyetértünk. De ugyanez elmondható bármely egyházról. Élén a hitlerjugendes vezetővel megáldott katolikusokkal.

Nádori Gergely 2010.04.20. 11:19:12

Számomra elszomorító, hogy egyik hirdetés sem látja ezt az alkalmat missziós lehetőségként. Kifejezetten úgy próbálnak szólni, hogy ha nem is hiszel, add nekünk a pénzed, mi jó emberek vagyunk.
Mennyivel jobb lenne, ha ezt az 1%-os kampányt arra használnák, ami az egyház egyetlen dolga lenne: hirdetni az evangéliumot.

GMT+ 2010.04.20. 11:54:21

@Logan Grimnar:
Ezt megint egy kedves barátod anyósának unokaöccsétől hallottad vagy voltál esetleg 1X is abban a gyülekezetben? Netán a kommunista, tőkellenes nagypapádtól hallottad?
A legtöbben úgy mondanak itéletet, hogy nem ismerik az adott csoportot. Ezt mondja A Párt és akkor el is fogadják tényként.

szentfazék 2010.04.20. 12:12:37

a hitgyüli sztem is profin építkezik. szétbontják a brandeket (gyüli, vidám vasárnap, németh sándor) és külön építik őket, persze kapcsolódva. aszogen sztem is lehetne ütősebb, különösen hogy van egy pajor tomijuk, aki romhányi-geszti rímgyáros hagyományok hites ikonja.

endike · http://barathendre.wordpress.com/ 2010.04.20. 12:20:45

A Római Katolikus egyházban a valós érték annyi, mint a józan ész...
Ocsmány, agymosó, pénzlehúzó rablóbanda.

marchus 2010.04.20. 12:27:11

@Krajcs: A nagyobb reklámcégek gyakran megcsinálják az egészet ingyen - ők így járulnak hozzá.

És a nagyobb alapítványok ha fizetnének is, visszajönne a reklámba fektetett pénzük.

ÁkiBáki (törölt) 2010.04.20. 12:27:42

@GMT+: Igen, én voltam abban a gyülekezetben és hasonló a véleményem. Jó nagy lehúzás az egész.
Mellesleg a hit teljesen individuális dolog. Nem kell nekem gyülekezet ahhoz, hogy higgyek. Pláne olyan, ahol érezhetően a pénzemre utaznak.
Mert neked nem a párt, hanem a gyülekezet vezeti az agyad.
Ám lelked (és pénztárcád) rajta.
Csak ne fessük őket. Egyiket sem.

izlésrendőrség 2010.04.20. 12:34:26

@GMT+:

jaj, hät mindjärt elsirom magam a josäg es szeretet egyhäzän...barätocskäm, ha kettöbe is szakadsz, epeszü embernek akkor is vilägos marad, hogy: nemet sändor seggarc bandäja minimum akasztofära valo

söt, csak es kizärolag olyan emberekkel szeretnek együtt elni ezen a sargolyon, akik SEMMILYEN valläsban sem hisznek...kibaszott csodälatos lenne az elet bärminemü valläs nelkül

SzaboZsee 2010.04.20. 13:31:05

Ehh... Akkor menjen az egyszázalékom inkább a zsidóknak. Ők legalább nem akarnak megtéríteni...

IGe · http://vilagnezet.blog.hu/ 2010.04.20. 13:43:00

"A bibliai Isten, akármilyen megdöbbentő és sokkoló, sajnos csak néhány ókori skizofrén, paranoiás vagy súlyosan lelki beteg ember víziójából, halucionációjából alakult ki. Akkor még nem ismerték ezeket a betegségeket és másnak tartották, mint manapság. Thomas Szász magyar származású amerikai pszichiáter írta: Ha te szólsz Istenhez, imádkozol; ha Isten szól hozzád; skizofrén vagy. Freud a modernkori pszichológia és pszichiátria atyja meg kollektív neurózisnak tartotta a vallást. A mai agykutatás már meglelte az agy vallási, vagy Isten központját, amelyet ha egy ateista embernél ingerelnek, akkor elmosódik a tér és idő érzéke és eufórikus boldogság tölti el."

yanchi345 2010.04.20. 13:54:59

"ha Isten szól hozzád; skizofrén vagy." végül is nekem annyira mindegy, mit gondol erről Thomas Szász. Legfeljebb szerinte én skizofrén vagyok, szerintem meg ő tudatlan és beképzelt.

a nyugalom megzavarására alkalmas · http://www.youtube.com/watch?v=NBszQFz6buA 2010.04.27. 03:38:47

@berciXcore:

1:17-nél azonos nemű párok általi örökbefogadás támogatására látható utalás?

LejoBaci(R) 2010.05.25. 13:43:01

"ki***tt csodálatos lenne az elet bárminemű vallás nelkül"...

Hm... eléggé meg tudom érteni az indulatokat, és érzem a mögötte húzódó haragot. Ugyanakkor valamiért mégis itt vagytok, olvassátok a bejegyzéseket, írjátok a kommenteket...

Az indulatok, a harag, és az, hogy követitek a blogot, valahol szerintem arra utalnak, hogy valami azért csak hiányzik, nem? Nem állítom, hogy pont a hitgyüli, vagy a katolikus egyház (vagy az összes többi) intézményes keretei, de...

A keresztényeknek - ha lehántjuk róluk az intézményes valláson keresztül rárakódott sallangokat, a sokszor valóban buta és felszínes tettetést és rituálékat, marad valamijük ami vonzó: az Istennel való kapcsolat, ami ezt az életstílust sokszor vonzóbbá teszi, mint azoknak a pszichológusoknak az életét, akik ezt lazán elintézik egy skizofrénia címkével...