Itthon a hungaro-pannonos körök szeretnek keresztény-üldözést kiáltani, amikor meghiúsul egy jókora fakereszt engedély nélküli felállítása valamelyik téren. Az egy régi történet, hogy az egészben mennyi a politikai műbalhé, és mennyi a hitbeli háttér. Nyugaton viszont tényleg történik valami.
Az angolszász országokban idén talán sosem látott erővel jelentek meg azok a törekvések, miszerint a karácsony mint keresztény gyökerű országos, hivatalos ünnep sok vallástalan és más vallású állampolgár (ők vannak többségben!) szabadságát sérti. Angliában például egyes közintézményekben ezért a Krisztusra utaló Christmas helyett a Winterval (téli ünnep) nevet használták, és a Merry Christmas-ös képeslapokat is sokan a meghitt "Season's Greetings"-zel helyettesítették.
Az extrém akciók mára megtöltöttek egy könyvet (John Gibson: The War on Christmas) - a legemlékezetesebb vélhetően annak az amerikai télapónak esete, akit kirúgtak, mert Jézusról beszélt a gyerekeknek az iskolai karácsonyi ünnepségen.

Bár az ilyesfajta szélsőséges intézkedések a legtöbb józan vallástalanban, sőt még a más vallások híveiben (akiket a fenyőünnepesek jó szándékkal védeni szeretnének!) is komoly visszatetszést keltenek, én látok bennük fantáziát.
Miért ne lehetne december 24-én egy - államilag megünnepelt - fenyőünnepet tartani, amikor megajándékozzuk egymást, bejglit eszünk és Robin Williams-filmet nézünk, és mondjuk január 5-én - a korai egyház egy része ezen a napon ünnepelte Jézus megkeresztelkedését - egy szűkebb körű hívő ünnepet? Ez utóbbira nem kéne munkaszüneti nap sem, hisz csak az ünnepelne, aki kifejezetten Jézust szeretné, énekekkel, imával, és egyéb immateriális spiritualitással.
Utolsó kommentek