Zajlik a szomorú szemű kutyusok, egyházi kisdiákok és vadmadár-mentők egyszálalékos versenye. Plakáthelyben sincs hiány, hála a lötyögő választási kampánynak. Adóbevallásunkban ilyenkor ismét átböngésszük a magyarországi egyházak bohókás listáját, az utcán és az interneten pedig megleshetjük, hogyan bánnak ugyanezek a photoshoppal. Ahogy korábban itt már siránkoztunk az egyházi marketing állapotán, most is az „érted haragszunk, nem ellened” elv mentén köszörüljük a nyelvünket. Mert sajnos van min.
Az evangélikusoknál nagymamát fogadhatunk örökbe, a pünkösdiek erkölcsös neveléssel, drogprevencióval, a reformátusok és a katolikusok pedig „társadalmi szolgálatuk” hangoztatásával kalapoznak. Megszaporodtak az aranyos kislányok, a jó nők, a frappáns szlogenek, valamint az egyszázalékos mikroszájtok. A színvonal azonban nem sokat javult. Pedig az egyszázalékozásnak már közel másfél évtizedre visszatekintő hagyománya van. Ráadásul – nagyobb evangelizációs akciókat leszámítva – ez az egyetlen időszak, amikor az egyházak komolyabb figyelmet fordítanak saját cégérük polírozására.
A szőke kislányok egyháza
Bevallom, nekem annak idején tetszett a „Jót tenni jó” kampány. Egyszerű, fülbemászó, hatásos szlogen. Kábé mint az, hogy „Itthon otthon van”. A Katolikus Egyház képi világában ekkoriban jelenhetett meg a huncut szőke kislány is. Az idei kislány viszont már nem kenyeret nyújt, hanem iskolapadban ül és aranyosan fintorog. A hirdetés kreatív szakmaiságáról a legtöbb, ami elmondható, hogy betartja a plakátkészítés aranyszabályait (headline, sub-headline, copy, logó, webcím a jobb alsó sarokban, lényeges információ kiemelve), éppen csak a célzott mondanivaló, az ötletesség és a figyelemfelkeltő elem hiányzik belőle. Kár, hogy a legnagyobb és legszínesebb népegyházunk nem talált még egy rátermett art directort, aki leporolná ezt a kicsit áporodott, együgyű és unalmas arculatot.
A szürke kislányok egyháza
A Református Egyház kültéri plakátjait depresszív összkép uralja: összekulcsolt kezű, hátulról fotózott kislány egy üres tányér előtt ül, alatta a technikai szám és egy erdélyi fatemplom stilizált rajza. Az üzenet kis gondolkozás után kitalálható, ám ha figyelembe vesszük, hogy az egyszázalékos kampány egyben az egyházak egyetlen aktív imázsépítő akciója is, a választás már nem tűnik olyan frappánsnak. Ez inkább „Rosszabbul élünk, mint négy éve”, mint „Reménysége irányt mutat”, mely utóbbi kibogozhatatlan jelentéssűrítmény a református egyház szlogenjeként igyekszik funkcionálni.
A fentieket ismétlő, túl sok slide-ot futtató minibannerre kattintva rábukkanhatunk egy egészen új grafikai koncepciót tálaló mikorszájtra, azazhogy egy jpg képre is. Itt nagyon sok szám és kicsattanó, vonzó modellemberek (ún. stock fotók) közt az erdélyi templomtoronyból újra felragyog az egyház technikai száma: 0066. Sok munkanélküli art directort tudnék ajánlani, név és cím a szerkesztőségben…
A tévéző jó nők gyülije
A Hit Gyüli mindig is ügyes volt a marketingben. Online interstitial (az a hirdetés, amit meg kell néznünk, mielőtt betöltődik a kívánt oldal) hirdetésükből ítélve most sem okoznak csalódást. Leszámítva, hogy kampányukból ők is kispórólták a valódi üzenetet egy fárasztó szóvicc kedvéért. Így csak annyit tudunk meg, hogy a Hit Gyüliben feltűnően jó nők vannak, akik vidáman nézik a Vidám Vasárnapot. A hirdetés egyébként ügyesen ötvözi a gyüli két brandjét: a hazaiaknak szóló Hit Gyülekezete márka logója mellett felbukkan a szimpatizánsokat (másodlagos célközönséget) megszólító Vidám Vasárnap márka is. A kreatív szép, letisztult, jól arányosított. A színek megtisztulásról, valós értékről beszélnek. Art directorra nincs szükség, szövegírót viszont szívesen ajánlunk.
Egy igazi kortárs marketinges, főleg, ha egyházi marketinggel foglalkozik, ma már természetesen nem az óriásplakátokért, tévé kampányokért lelkesedik, inkább hitelességről, valódi szeretetről, esetleg egy facebook oldalról, netán gyülekezeti twitterről tart kiselőadást. Mi most az egyszerűség kedvéért maradjunk a plakátoknál és tévé hirdetéseknél. Tanulságul ideszúrok még néhány külföldi példát. Nem feltétlenül azért, mert olyan ragyogóak (egyébként meglepően kevés jó külföldi hirdetést találtam), hanem inkább csak érdekességképpen. A Catholics Come Home kampány videóit viszont mindenkinek ajánlom megnézésre!
Catholic Commercial
Regi and Bernie | MySpace Video
Utolsó kommentek