El Mondo blog

„Látni tanulok. Nem tudom, miért, de bennem most minden mélyebbre hatol, és nem marad ott, ahol eddig leülepedett. Erről a belső tájról nem tudtam eddig” (Rainer Marie Rilke).

Bővebben (rólunk)

Ha tetszett...

Egyébként...

Szeretjük az értelmes vitát, bírjuk az őszinte kérdéseket és elviseljük a beszólásokat. Kulturált, intelligens olvasóink iránti tiszteletből moderáljuk a durván személyeskedő, tahó kommenteket.

Utolsó kommentek

Kontakt

Olvasói leveleket: a bloggal kapcsolatos metsző kritikát, netán baráti vállveregetést, netán kéziratokat az elmondo.mekdsz kukac gmail.com címre várunk.

2007.07.03. 14:36 Amondo

Filantrópia és profit

A The Economist egy jó újság. És mint minden jó újság, tudja, hogy a fennmaradáshoz állandó újításra van szükség. Egybegyűjtötték hát a The Economist Group 6 agilis fiatal szakértőjét, akik addig soha nem találkoztak egymással. Összezárták őket egy londoni irodába, és a következő jól körülhatárolt feladatot adták nekik: „na fiúk-lányok, kaptok 6 hónapot és 200.000 USD-t, gondolkozzatok, vitatkozzatok és találjatok ki valami nagyszerűt.” Íme az eredmény:

Jószívűek, fanatikusak, hülyék

A The Economist hozzon létre egy on-line gazdasági tanácsadó szolgáltatást – tette közhírré ötletét a think-tank néhány napja. Itt vannak ugyebár a fejlődő országok, ahol nincs pénz, de gyakran szakértelem sincs. Pláne a jószívű, ám sokszor dilettáns civil és jótékonysági szervezetekre igaz ez. Másik oldalról itt van a The Economist Group, melynek mintegy egymillió jólképzett gazdasági szakemberhez van közvetlen hozzáférése. Ráadásul ezen szakértők között akadnak olyan jószívűek/fanatikusak/hülyék is, akik szórakozásból, filantrópiából vagy mazochizmusból hajlandóak lennének a végighajtott nap után szabadidejüket és szakértelmüket felajánlani valami jó célra.

Nosza, hozzuk össze ezt a két csoportot. Az afrikai civilszervezet igazgatója leírja a problémát, és máris a világ legjobb gazdasági koponyái vetik rá magukat, hogy néhány nap múlva megszülessen a professzionális helyzetelemzés és megoldási javaslat. A program neve legyen „Lughenjo ”, ami tuveti nyelven „ajándék”-ot jelent. (A magyar "genyó" szó csak véletlenül fordul meg benne.) A gazdag szakértő-világ ajándéka a szegény képzetleneknek.


Eddig persze semmi új nincs az ötletben. Jó néhány szakértő-közvetítő filantróp honlap van a neten. Ami viszont már szinte újításnak számít, hogy a vállalkozás jótékony lesz, de profitorientált. Elvégre is hol van az megírva, hogy a jótékonyság kizárja a profitot? Nézzük meg a szegény jótékonysági szervezeteket – érvelnek az ötletgazdák –, előbb-utóbb valamennyien befuccsolnak, mert nincs pénzük és bevételeik kiszámíthatatlanok. Meg aztán a The Economist Group mögött álló tőkések pénzéből nem is jótékonykodhatunk - mondják. Ha ők szeretnének adakozni, majd adakoznak közvetlenül. Nem. Úgy etikus, ha az ő pénzüket befektetjük valami jól menő vállalkozásba. De még etikusabb, ha ez a vállalkozás a fent leírt jótékony céllal jön létre.

Szeretet meets profit

Szólj hozzá!

Címkék: média gazdaság szeretet hetidemagóg


A bejegyzés trackback címe:

https://elmondo.blog.hu/api/trackback/id/tr1153910

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása