El Mondo blog

„Látni tanulok. Nem tudom, miért, de bennem most minden mélyebbre hatol, és nem marad ott, ahol eddig leülepedett. Erről a belső tájról nem tudtam eddig” (Rainer Marie Rilke).

Bővebben (rólunk)

Ha tetszett...

Egyébként...

Szeretjük az értelmes vitát, bírjuk az őszinte kérdéseket és elviseljük a beszólásokat. Kulturált, intelligens olvasóink iránti tiszteletből moderáljuk a durván személyeskedő, tahó kommenteket.

Utolsó kommentek

Kontakt

Olvasói leveleket: a bloggal kapcsolatos metsző kritikát, netán baráti vállveregetést, netán kéziratokat az elmondo.mekdsz kukac gmail.com címre várunk.

2008.01.28. 15:15 Éhezőművész

A legpiacképesebb biblia

Kis túlzással könyvtárakat lehetne már megtölteni a különféle modern vagy extrém bibliakiadásokkal. A piac világszerte hatalmas, és folyton növekszik. És a fogyasztói társadalomban még jelentős tartalékok vannak.

A Wall Street Journalban tavaly egy jó összefoglalás jelent meg arról, mennyire nő a kereslet a Szentírás különféle változatai iránt. A cikkben több neves könyvkiadó és könyvesbolt számolt be arról, hogy a bibliák esztétikai fejlődése miatt ugrásszerűen megnőtt irántuk a kereslet. „Korábban a Biblia egyszerűen Biblia volt, az ember nem válogathatott. Ma azonban az emberek színesben látják az életüket, és ennek megfelelő Bibliát is akarnak.” A könyv az identitás kifejezője mellett sokaknál ráadásul divatcikké is kezd válni, így aztán nemcsak a legkülönbözőbb színekben, (rózsaszínűtől a terepszínűig), de szőrme-, fém-borítójú, sőt hamarosan palack-alakú kiadásban is megjelenik, és természetesen a kölönböző szubkultúrák, az igaz metál harcosoktól kezdve a feministákig is megtalálják a saját változatukat. (Bár itthon
ez utóbbi verziók még nem annyira elterjedtek.)

A helyzet viszont az, hogy a növekvő forgalom jelentős részét a hívők, vagy legalábbis a meglévő biblia-tulajdonosok hozzák. Jómagam körülbelül tizenöt bibliát számoltam a polcomon, és az a gyanúm, hogy egy átlagos amerikai háztartásban sem csak egy vagy két példány árválkodik. A rossznyelvek szerint mindez már az ezredforduló keresztény ellenségképének, a fogyasztói társadalomnak a betüremkedése az egyházba. És ugyan a biblia-halmozás még csak megmagyarázható a szöveg egyre mélyebb megértésének vágyával, a keresztény könyv- és cd-boltok csecsebecséi már aligha.

Sebaj, elvégre előny is lehet, ha az egyház beszélni kezdi a fogyasztói társadalom nyelvét.

Már csak azért is, mert az ingyenes példányok sem feltétlenül érik el céljukat. Az aluljárókban osztogatott könyecskék hatásfokáról a környékbeli szemetesek átvizsgálása nélkül sajnos nem mernék optimistán nyilatkozni. A korábban sok embert a hit felé segítő hotelszoba-példányok kiszorulóban vannak, részben a vallási semlegesség, részben a változó vendég-igények miatt.

Az ingyenes korszakot most viszont valami más válthatja fel. A hazánknál még Sárközystül is sokkal szekulárisabb Franciaországban újabban tömegek veszik a bibliákat. A titok nem is annyira az új kiadás egyszerű nyelvezetében van (ma már Magyarországon is vannak teljesen hétköznapi nyelven íródott bibliák), hanem abban, hogy akciósan árulják. A hipermarketekben és könyvesboltláncokban másfél euróért árult bibliák olcsók, és ezzel tulajdonképpen sokkal vonzóbbak, mint az ingyenes példányok. "Az emberiség kincse egy csésze kávé áráért" - szól a szlogen, és egy jókora SALE felirattal mindjárt valódi fogyasztói élményt jelent a beszerzés. Ja, hogy a vásárló mondjuk ateista, és Isten iránt nem is érdeklődik? Mégiscsak akciós vétel, mehet a kosárba.

Bővebben a Le Parisien-ben.

És ha már itt tartunk:
http://www.bibliaeve2008.hu

3 komment

Címkék: marketing gazdaság biblia fogyasztó keresztények


A bejegyzés trackback címe:

https://elmondo.blog.hu/api/trackback/id/tr57314859

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

zelma 2008.01.30. 14:31:34

Nem tudom eldönteni, hogy ez a bejegyzés hatása:), vagy mi is felzárkóztunk a legnagyobbakhoz:
az egyik budapesti "piacvezető" keresztyén könyvesbolt toplistáján tegnap a Biblia állt az első helyen. Igaz, ma már csak az ötödik, és azt is hozzá kell tenni, hogy az árából még egy jobbféle helyen is megihatok három-négy csésze kávét. Van még hová fejlődni...

éhezőművész 2008.01.30. 17:39:40

Igen, keresztény könyvesboltban még jól áll a Biblia...az lenne az ugrás, ha a Tesco-ban is jól állna...(lásd most épp franciao.)

zelma 2008.01.31. 00:31:09

Ok, de engem ez is meglepett. Épp azért, mert már mindenkinek van, és annyi minden mást is lehet kapni egy keresztyén könyvesboltban, de akkor még az újdonságokról nem is beszéltünk...
süti beállítások módosítása