A Wall Street Journalban tavaly egy jó összefoglalás jelent meg arról, mennyire nő a kereslet a Szentírás különféle változatai iránt. A cikkben több neves könyvkiadó és könyvesbolt számolt be arról, hogy a bibliák esztétikai fejlődése miatt ugrásszerűen megnőtt irántuk a kereslet. „Korábban a Biblia egyszerűen Biblia volt, az ember nem válogathatott. Ma azonban az emberek színesben látják az életüket, és ennek megfelelő Bibliát is akarnak.” A könyv az identitás kifejezője mellett sokaknál ráadásul divatcikké is kezd válni, így aztán nemcsak a legkülönbözőbb színekben, (rózsaszínűtől a terepszínűig), de szőrme-, fém-borítójú, sőt hamarosan palack-alakú kiadásban is megjelenik, és természetesen a kölönböző szubkultúrák, az igaz metál harcosoktól kezdve a feministákig is megtalálják a saját változatukat. (Bár itthon ez utóbbi verziók még nem annyira elterjedtek.)
A helyzet viszont az, hogy a növekvő forgalom jelentős részét a hívők, vagy legalábbis a meglévő biblia-tulajdonosok hozzák. Jómagam körülbelül tizenöt bibliát számoltam a polcomon, és az a gyanúm, hogy egy átlagos amerikai háztartásban sem csak egy vagy két példány árválkodik. A rossznyelvek szerint mindez már az ezredforduló keresztény ellenségképének, a fogyasztói társadalomnak a betüremkedése az egyházba. És ugyan a biblia-halmozás még csak megmagyarázható a szöveg egyre mélyebb megértésének vágyával, a keresztény könyv- és cd-boltok csecsebecséi már aligha.
Sebaj, elvégre előny is lehet, ha az egyház beszélni kezdi a fogyasztói társadalom nyelvét.
Már csak azért is, mert az ingyenes példányok sem feltétlenül érik el céljukat. Az aluljárókban osztogatott könyecskék hatásfokáról a környékbeli szemetesek átvizsgálása nélkül sajnos nem mernék optimistán nyilatkozni. A korábban sok embert a hit felé segítő hotelszoba-példányok kiszorulóban vannak, részben a vallási semlegesség, részben a változó vendég-igények miatt.
Az ingyenes korszakot most viszont valami más válthatja fel. A hazánknál még Sárközystül is sokkal szekulárisabb Franciaországban újabban tömegek veszik a bibliákat. A titok nem is annyira az új kiadás egyszerű nyelvezetében van (ma már Magyarországon is vannak teljesen hétköznapi nyelven íródott bibliák), hanem abban, hogy akciósan árulják. A hipermarketekben és könyvesboltláncokban másfél euróért árult bibliák olcsók, és ezzel tulajdonképpen sokkal vonzóbbak, mint az ingyenes példányok. "Az emberiség kincse egy csésze kávé áráért" - szól a szlogen, és egy jókora SALE felirattal mindjárt valódi fogyasztói élményt jelent a beszerzés. Ja, hogy a vásárló mondjuk ateista, és Isten iránt nem is érdeklődik? Mégiscsak akciós vétel, mehet a kosárba.
Bővebben a Le Parisien-ben.
És ha már itt tartunk:
http://www.bibliaeve2008.hu
Utolsó kommentek