El Mondo blog

„Látni tanulok. Nem tudom, miért, de bennem most minden mélyebbre hatol, és nem marad ott, ahol eddig leülepedett. Erről a belső tájról nem tudtam eddig” (Rainer Marie Rilke).

Bővebben (rólunk)

Ha tetszett...

Egyébként...

Szeretjük az értelmes vitát, bírjuk az őszinte kérdéseket és elviseljük a beszólásokat. Kulturált, intelligens olvasóink iránti tiszteletből moderáljuk a durván személyeskedő, tahó kommenteket.

Utolsó kommentek

Kontakt

Olvasói leveleket: a bloggal kapcsolatos metsző kritikát, netán baráti vállveregetést, netán kéziratokat az elmondo.mekdsz kukac gmail.com címre várunk.

2008.09.06. 08:30 Amondo

M mint mulandóság

"Bemutatták a Budapestre érkező első új metrószerelvényt pénteken a szállító Alstom cég lengyelországi gyáregységében... az első járatot... már 2009 februárjában üzembe helyezhetik a piros vonalon... 2009 októberére várhatóan megérkezik az összes új szerelvény.”

Hírszerző

A magyar és a nemzetközi sajtó döbbent csönddel reagált tegnap a fenti információra - szűkszavú tényismertetés is kevés helyen jelent meg, azon túl pedig végképp kevesen merészkedtek (pl. itt). Megértem a magyar és a nemzetközi sajtót – az én lelkem is dermedt némaságba burkolózott a hír hallatán.

Számomra a Metró gyengéd, családi légkörrel bír. Amikor kicsi voltam, nagyon szerettem metrózni (most is). Ha feljöttünk "Pestre", akkor családilag jöttünk fel, illetve mikor egész kicsi voltam és apu még nem otthon, hanem a gyárban dolgozott, akkor csak anyuval. A Déli pu-ra megérkezve az első pesti dolog természetesen mindig a Metró volt. Pest izgalmas, anyu jó és szeret, a Metró pedig ennek a kettőnek az ötvözete.

••••

Eléggé megviselt, mikor néhány éve leszedték a Déliben a mozgólépcsőnél azokat a plakátokat, amik már gyerekkoromban is kint voltak... És most a metrókocsik... Tudom, az elmúlás az élet része, erősnek kell lennem.

••••

Antikommunista családban nőttem fel. Kezdetektől fogva arra tanítgattak, hogy sok mindent nem szabad elhinni abból, amit az iskolában mondanak. Az ember főellensége a Szovjetunió, legjobb barátja pedig a Szabad Európa Rádió. Nem csoda, hogy enyhén szólva némi fenntartásokkal viseltettem a Szovjetunió népe és annak legendás eredményei iránt. Így aztán nem kis kognitív disszonanciát okozott, mikor tudatosult bennem, hogy a metrókocsik is szovjet gyártmányúak. Évekig forgattam agyamban ezt a tényt. Birkóztam vele, ahogy az ember a végtelen fogalmát próbálja felfogni. Talán nem járok messze az igazságtól, ha azt feltételezem, hogy ez a belső vívódás is hozzájárult ahhoz, hogy most, felnőtt fejjel, az orosz emberek felé is őszinte befogadással és szeretettel tudok fordulni.

••••

Most pedig nagyon össze kell kapaszkodnunk. Folytatni kell az életet, még ha nehéz is a folytatás, és már semmi sem lesz úgy, ahogy régen volt...


17 komment

Címkék: budapest közlekedés történelem metró


A bejegyzés trackback címe:

https://elmondo.blog.hu/api/trackback/id/tr18650332

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Czigler Zsolt 2008.09.06. 10:17:22

Mély együttérzésem mellett biztosítalak affelől,hogy néhány év after-party a nem öreg,de ÁLLANDÓ ,jól bevált szovjet,posztszovjet szerelvényekkel biztosítva lesznek vannak a BKV-nál,sőt,amíg ezen a néven zörögnek -sivítanak a föld alatt vonatok,addíg ezek a kornyadmány ,szágúldó oldtimerek is ott lesznek,örök mementóként mutatva fel az újabb és újabb nemzedékeknek,milyen is volt a depresszió valódi arca akkor,mikor második apánk és első vezérünk egy joviális öregember volt,akit mindenki szeretett.
1.?

zoli_ 2008.09.06. 10:18:00

elsőőőőőőő :)

katatones · http://katatones.blog.hu 2008.09.06. 10:31:51

Nekem tetszik az új metrószerelvény. Nagyon is. Csak azt nem értem, miért úgy tervezték ezt is, hogy az álmos reggeleken egymást bámulják az utasok. Mikor jönnek már rá, hogy az egymás mögé szerelt ülések, sokkal praktikusabbak lennének?
Egyébként ha már múlandóság én a régi négyeshatos villamosokat siratom nagyon, a Combinot sosem fogom a szívembe zárni.

laja 2008.09.06. 10:38:35

Uhh, orv... ideje visszaülni az iskolapadba egy kis helyesírás- és mondattagolás-leckére.

Az a baj... 2008.09.06. 10:49:31

"zoli_ 2008.09.06. 10:18:00
elsőőőőőőő :)"

Dehogy ! Inkább barom !

szamárfül/pável · http://pavelolvas.blog.hu/ 2008.09.06. 10:51:07

idézőjelbe a "feljöttünk"-et tedd, ne a Pestet :D

Old Syg 2008.09.06. 11:08:10

Régi piros metrós szerelvények... :( nehéz lesz megválni tőlük, magyar életérzéshez hozzátartozik (hogy ez pozitív vagy negatív, mnidenki döntse el maga)

Mourinho már nem a király 2008.09.06. 11:30:51

Biztos. Mindjárt elfog a nosztalgia a 100 éves koszos metrókocsik iránt. Janem!
Metróban nemlesz soha egymás mögött ülős pad. Felejtsd el.

Amondo 2008.09.06. 11:32:46

Szamárfül/murci

Igen, a "feljöttünk"-ön is gondolkoztam. De aztán úgy döntötem, hogy az nem degradáló egy vidéki számára, ha a fővárosba "felmegy" és nem csak "megy". A túlzott politikai korrektség és pedantéria idegesítő tud lenni, és mivel azt a mondatot a vidéki énem írta, ezért gondoltam megengedhetem magamnak az idézőjeltelenséget. A budapesti énem egyébként valószínűleg odatette volna figyelmességből.

Pestet egyébként azért tettem idézőjelbe, mert "Pest" nekem Budapestet jelentette. Akkor még fogalmam sem volt arról, hogy sok budapestinek komoly különbség létezik Buda és Pest között, sőt, hogy van külön budai identitástudat.

nyelv-ész 2008.09.06. 11:38:39

Gyerekkoromban nekem is tetszett a metró, pláne, hogy már suliba jártam, mikor megnyílt a "pirosmetró". Addig csak a kisföldalatti volt, és még utaztam azokban a régi gyönyörű favázas kocsikban, amikből egy most a Deák téren áll, a múzeumban.

Mostanában inkább nyomaszt a zsúfoltság, a zaj, és nyáron az az istentelen lábszag, ami leginkább jellemző rá. Lábszag terén nem valószínű, hogy jelentős javulás várható, viszont a zaj remélhetőleg csökken.

Katatones,

az ülések elrendezése nem véletlen. A metrón jellemzően az utasok többsége 5-6 megállónyit utazik, ami kb. 10 percet jelent. Ennyit könnyen ki lehet állva is bírni.
Fontosabb a gyors utasáramlás, a ki- és beszállás sebessége, mint az ülőhelyek száma. (Ezt a szempontot mondjuk a körúti Combino esetén is jobban preferálhatták volna.)

TH 2008.09.06. 11:44:29

katatones · katatones.blog.hu 2008.09.06. 10:31:51
Az egymás mögé szerelt üléseket ha egy sorban rakod, akkor nem tudsz kényelmesen beszélgetni a melletted ülő ismerősöddel (feltételezve, hogy az új metró halkabb, mint a régi...:) ). Ha egymás mellé raksz 2 széket, akkor meg az állóhelyekből vesz el indokolatlanul sokat, az azért nem annyira praktikus. Szóval ez a megoldás szerintem nem annyira rossz.

xterx 2008.09.06. 12:35:58

Ez jó, hogy megíratott. Hiányozni fognak a "szerelvények".

Orosz ember nem = szovjet ember.

Amondo 2008.09.06. 13:00:40

Orosz ember nem = szovjet ember.

Persze-persze, tudom.

metronom 2008.09.06. 13:37:57

egymástól független megjegyzések:
1
az uj metrok olyanok, mint a barcelonaiak. belül egy az egybe, kivül nemtom, azt nem figyeltem, mer sötét volt..
2
egyébként a belső középső kapaszkodóoszlop hárombavágása meglepően jó találmány.. nem kell egymás kezét fogdozni sűrű bocsánatkérések közepette, ha az ember kapaszkodóhelyet akar szerezni magának.
3
metro ügyben egyébként a bicikli az egyetlen megoldás..
4
nol.hu/viewattachment/view/460698/2/70/
Lakner Antal - Tunnel Surf című munkája..

Cyprián 2008.09.09. 15:44:33

szegény, öreg Mütyiscsinszkij Masinoszrotyelníj Závod...
már úhgy megszoktam.
Egy mérnök ismerősöm szerint egyáltalán nem rossz kis gépek, bár mai szemmel kissé sok áramot fogyasztanak.

Fairy_Dragon 2008.09.16. 11:25:05

Szerintem úgyis az lesz, hogy marad régi is, új is.
A kombínók nem a legszerencsésebb kialakításúak, ülőhely sincs sok,de ennek ellenére csomaggal például szinte lehetetlen elmozdulni az ajtó mellől, viszont szépek és én így is megszerettem őket.
Kicsit más téma, de az is egy trauma, hogy a szergejeket (M62) lassan kivonják a forgalomból, már alig használják. Az egyik legszebb diesel mozdonyunk (nekem a Nohab mellett a kedvencem), pedig az is szovjet...

zeb · http://web.beltav.hu/zebike/homepage/ 2008.09.17. 16:30:59

Hahó! Megértem a bánatod, de én meg rajongok az ilyen viliért/metróért, pár éve írtam is róla egy ódát:

Alstom az MTA előtt ('07-10-04)

"Hát ami bajuk van egymással ezeknek a főembereknek, majd eligazítják egymás közt." Rumcájsz

Legyen az, hogy egyszer jó legyen. Csiripeljen, aki azt szereti, szökelljen, aki azt. Alstom villamos az MTA előtt, péntekig.

Beszállok a finanszírozásba, megbeszéljük a konstrukciót. Zakatoljon ki a monitor mögül, ki "A világ legszebb/villamosai/" alkönyvtárból, üsse át a közfalat, és foglalja el méltó helyét a sínen. Az ár felét vigyék el kampányfinanszírozásra, nem baj, most szabad, kikészítem a megálló táblája mellé, fekete bőröndben lesz. A bőröndöt lehet kis kerekekkel is választani, igény szerint olyanokkal, amelyek fékezésnél visszatáplálják az energiát a rendszerbe.
süti beállítások módosítása