Az elmúlt években, ahogyan a magukat felelős vállalatként újrapozícionálni próbáló gyorséttermek imázsjavító tettei erősödtek, párhuzamosan fokozódtak a támadások is. A Megetetett társadalom film és könyvváltozatában persze semmi újat nem mondott, csak azt, hogy a McDonald's és társai miatt továbbra is kivágják az erdőket, hogy a műtrágyázott, maximálisan kihasznált legelőket génmanipulált szarvasmarhák legeljék le, majd a tányérunkra mesterséges anyagoktól hemzsegő végterméket helyezzenek a végletesen kizsákmányolt alkalmazottak. (Mindezt egyébként a filmnél sokkal szemléletesebben mutatja be minden idők legjobb flash játéka - alant lehet vele játszani.)
Bár a támadások kereszttüzében leginkább a McDonald's áll, senkinek sincsenek illúziói a Burger Kinggel vagy a KFC-vel kapcsolatban sem. A gyorsétteremlánc egyszerűen ilyen: definíció szerint maximális hatékonyságra kell törekednie a termelési értéklánc legutolsó pontjáig.Arról viszont talán lehet vitatkozni, hogy lehet-e általában valami egyszerre hatékony és humánus.
Ebben a kérdésben érdekes kezdeményezés a McDonald's keresztény változata, egyelőre csak az USA-ban: a Chick-fil-A-t baptisták alapították, és most is az ő tulajdonukban van.
A cég célja szimplán: Amerika legjobb gyorsétteremláncává válni. Missziója némileg cizelláltabb: "Isten dicsőítése azáltal, hogy hűséges sáfárként kezeljük a ránk bízott javakat, és hogy pozitív hatással legyünk mindenkire, aki a Chick-fil-A-val kapcsolatba kerül". Hogy ez miben nyilvánul meg? A sportszponzoráció, a beteg gyerekek gyógyításának támogatása és a különféle ösztöndíjak nem jelentenek ma már kuriózumot. Maximum az összbevételhez viszonyított arányuk lehet érdekes, az viszont meg részben számvitel és adóoptimalizálás kérdése. Mondanunk sem kell, hogy a happy mealben keresztény játékok lapulnak, és az éttermekben számtalan más vallásos utalás található. Van dolgozói imaközösség is, ami viszont már problémákat is szült: egy hatéves munkaviszony után elbocsátott muszlim alkalmazott beperelte az étteremláncot - állítása szerint azért rúgták ki, mert nem vett részt az imákban.
És hogy lehet-e mindez hatékony? A Chick-fil-A-nek kifejezetten jól megy, hiszen már 1400 étterme van, az éves forgalom (2,6 milliárd dollár) alapján pedig a csirkés gyorséttermek közül a második helyen áll a KFC mögött. Miért csodálkozzunk ezen? Amerika köztudottan összehasonlíthatatlanul "keresztényebb", mint Magyarország. Milliárdos piaca van a keresztény könyveknek, cd-knek, filmeknek és tévécsatornáknak. Természetes, hogy ennyi hívő egy keresztény étteremláncot is eltart.
Van azonban valami, ami a Chick-fil-A-t valóban különlegessé teszi: vasárnap bezárnak. Mind az 1400 étterem. Az ok egyszerű: ezzel is Istent szeretnék megtisztelni és figyelmüket "az igazán fontos dolgokra" irányítani. Ahogy az alapítók fogalmaznak: "Ha hét nap kellene ahhoz, hogy megéljünk az étteremből, akkor más munkába kell állnunk."
Nincs jobb szó: kisebbfajta csoda, ha egy - bevásárlóközpontok mellé telepített (!) - vasárnap bezáró gyorsétterem bírja a versenyt. Hiszen vasárnap csak a hülye zár be. És talán még inkább csoda, ha valaki jópár évtizeden át hű is tud maradni ehhez az elvhez - az egyik leghatékonyság-centrikusabb iparágban, a kapitalizmus hazájában. Megkockáztatom: ez talán még a vallásos happy meal menünél is erősebb üzenet lehet.
Utolsó kommentek