El Mondo blog

„Látni tanulok. Nem tudom, miért, de bennem most minden mélyebbre hatol, és nem marad ott, ahol eddig leülepedett. Erről a belső tájról nem tudtam eddig” (Rainer Marie Rilke).

Bővebben (rólunk)

Ha tetszett...

Egyébként...

Szeretjük az értelmes vitát, bírjuk az őszinte kérdéseket és elviseljük a beszólásokat. Kulturált, intelligens olvasóink iránti tiszteletből moderáljuk a durván személyeskedő, tahó kommenteket.

Utolsó kommentek

Kontakt

Olvasói leveleket: a bloggal kapcsolatos metsző kritikát, netán baráti vállveregetést, netán kéziratokat az elmondo.mekdsz kukac gmail.com címre várunk.

2008.12.03. 10:00 Éhezőművész

A karácsonyi történet 30 másodpercben

Nyolcból már csak egy brit ismeri a karácsonyi történetet. A fogyasztói társadalom - multikulturalizmus kombó által táplált jézustalanított karácsonyról már az El Mondo is többször írt. Nemrég viszont olyan fejleménnyel találkoztunk, ami a már évek óta tartó kultúrharcba némi új perspektívát hozott. Történt ugyanis, hogy a Churches Advertising Network nevű szervezetnek eszébe jutott, hogy talán nem csak a korszellem, meg a reklámokkal agymosott fogyasztók a hibásak a karácsony átalakulásáért, hanem magának az egyháznak is új módokon kellene elmondania a feledésbe merült történetet.

Igen, igen, régi vesszőparipánk, az egyházi marketing. A CAN évek óta folytat kampányt, és jónéhány emlékezetes pillanatuk is volt: aki látta, valószínűleg nem felejti el a söröskorsó habján kirajzolódó Jézust. Idén 30 másodperces, kereskedelmi rádiókban lejátszható, a karácsonyi történetet elmesélő spotokra várnak pályázatokat.

De lehet-e hatékonyan marketingelni az "igazi" karácsonyt abban a közegben, ami éppenséggel tökélyre fejlesztett marketing mixek áradatából áll novembertől kezdve, minden létező csatornát felhasználva? Interurbán meginterjúvoltuk a CAN partizánjait.

- Részben magát a szekularizáció terjedését próbáljuk feltartóztatni - magyarázza kérdésünkre Francis Goodwin, a CAN elnöke. - Az angol iskolákban már nem játsszák a betlehemi színdarabokat, mivel - szerintünk alaptalanul - attól tartanak, megbántanának vele más hitűeket. Ugyanezen okból tűntek el a karácsonyi képeslapok is (a Krisztus nevét tartalmazó Christmas helyett Wintervalt vagy egyéb semleges nevet használva). Nem vagyunk senki öröme ellen, csak épp emlékeztetni akarjuk az embereket, hogy miről is szól maga az ünnep.

Ilyesmit persze már sokszor hallottunk. A CAN anyagai, tüzetesebben megnézve, egyébként távolról sem zseniálisak: alapvetően a mainstream pop-kultúra elemein, stílusán csavarnak egyet. (A Che Guevera-s Jézust is láttuk már itthoni baptistákon.) Mégis, az emberben felmerül, hogy ha csak feleennyi ötlet lenne általában az egyházban, az a bizonyos "harc a karácsonyért" is kétesélyes lenne. Vakok közt a félszemű is forradalmian kreatív.

- Az egyházaink alapvetően defenzív, kár-minimalizáló kommunikációs stratégiát követnek. Mi itt a CAN-nál próbáljuk a bátrabb kommunikációt és a marketinget "nyomni" az egyházi vezetőknek, várva arra, hogy használják a szervezet erőforrásait.

Francis szerint a világszerte egyházon kívüliek millióit megszólító Alfa kurzus már egy igéretes jele a változásnak. (A program Magyarországon is nagy sikerrel fut - sajnálatosan ízléstelen honlapja ellenére is.)

Az idei karácsonyi kampány fő kreatívja Chas Bayfield. Tavaly a Second Life-ba készített egy első századi világot. Ennek színházába álmodta a mostani kampányt is ihlető animációt, ami aztán a videomegosztókon is nagy sikerrel futott.

Kissé South Park-ízű, vetjük fel neki. Chas szerint ezen nincs mit szégyellni: mindkettő szándékosan egyszerű, és - mint mondja - az egyházi marketingnek alapvetően nem kéne különböznie az életstílust hirdető mainstream termékek reklámjaitól. - Képzeljünk csak el egy Nike-stílusú reklámot a kereszténység számára, de Nike-méretű költségvetéssel - veti fel.

Szép, szép. Az ember reménykedni is kezd. Sőt eszünkbe juthat, ha ezt a sok energiát, amit a többmilliárd dolláros karácsonyi reklámkampányok ellensúlyozásába fektetnek, mondjuk a lényegesen kisebb konkurenciát felmutató húsvéti időszakba ölnék. Nem lehetne többre jutni? Miért ne adja fel az egyház a karácsonyt és a születést, és ne koncentráljon inkább Jézus halálára és feltámadására?

Chaz szerint nem a kisebb ellenállás felé kell elmozdulni. - Nekünk, keresztényeknek feladatunk, hogy újra és újra elmondjuk a 2000 évvel ezelőtt történteket. Húsvétkor valóban kisebb a reklámáradat, a tv-ben pedig jó eséllyel Jézus haláláról szóló filmet játszanak. Ebben a közegben azonban a hirdetéseink is kisebbet ütnének. Karácsonykor ugyan az árral szemben úszunk, de egy sokkal jobban megkülönböztethető hang vagyunk.


20 komment

Címkék: média marketing interjú egyház karácsony


A bejegyzés trackback címe:

https://elmondo.blog.hu/api/trackback/id/tr36796922

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Berci 2008.12.03. 11:14:58

ez a videó tetszik. :)
viszont valahol tényleg meg kell mozgatni az embereket, hogy az ünnep lényege nem a shopping spree.
www.adventconspiracy.org/
(még mindig nagyon tetszik ez a kampány.)

Amondo 2008.12.03. 18:03:34

Berci,

Ez az adventconspiracy ötlet tényleg jó.

Berci_JCHC (törölt) 2008.12.03. 21:17:27

A spot készítőjének a többi alkotása is megtekinthető a honlapján. Szerintem jól összerakott spotok, mentesek a cukormáztól.
retrograde.jonpdx.com/

Berci_JCHC (törölt) 2008.12.03. 21:56:25

Mondjuk amitől igazán tetszik, hogy jól "árukapcsol", és végeredményben a tiszta ivóvízért dolgozó másik kampányt propagálja, de nem a klasszikus módon, felpüffedt hasú, haldokló gyerekekkel. Nem mellesleg ráébreszti a nézőt, hogy a Karácsony az nem az agyatlan költekezési ünnep - kellene, hogy legyen.
Őket támogatják, szintén egy egészen jól összerakott honlap:
www.water.cc/

Alister · http://lemuria.blog.hu/ 2008.12.04. 02:04:43

"Nem vagyunk senki öröme ellen, csak épp emlékeztetni akarjuk az embereket, hogy miről is szól maga az ünnep."
Most erős leszek és megállom a rosszindulatú célozgatásokat az ünnep régebbi gyökereiről.... ;) :)

Cypriánus 2008.12.04. 16:17:29

ok, Alister, nyertél :)
, de most nem a Napfordulóról van szó, hanem a keresztény Karácsonyról, iletve hoggy a"szeretet ünnepe" "család ünnepe" meg hasonló jelzők is ezzért tartoznak hozzá, ha szekularizáltan is.
Ezen nem változtat, hogy a dec. 25 pogány ünep volt, illetve szinte a teljes északi féltekén volt valami napfordulós ünnep e tájban (pl. a finn Joulua sem éppen egy keresztény ünnep volt, amit igencsak elárul a"Télapó" finn neve: Joulupukki -napfordulós bakkecske (!!!) kifejezés, nyilván valami pajzán félisteni lény volt az ófinn mitológiában...
meg az sem, hogy Jézus valszeg tél végén született, és nem decemberben.
Szóval igazad van, de mivel tradicionálisan ekkor emlékezünk meg Jézus születéséről, fel szeretnénk rá hívni a figyelmet, hisz a szeretet fogalma is ezért került az ünnepkörbe, nem a Győzhetetlen Nap, vagy napfordulóhoz kötődő bacchanáliák miatt.
Amúgy ott a pont :) ...

bölcsésztanár 2008.12.06. 19:39:04

Hát nem tudom...
Én egyáltalán nem hiszem, hogy többen gondolkodnak el a karácsony lényegén egy ilyen plakát vagy filmecske alapján.
Legfeljebb elkönyvelik egy jópofa húzásnak.
Továbbra is azt gondolom, hogy semmi mással, csak az emberi kapcsolatokon keresztül lehet hatni.
Azt azért nem kéne elfelejteni, hogy a kereszténységet nem reklámozni kell, mint egy fogkrémet, hanem élni és mások elé élni.
Érdekes lenne egy hatástanulmány az ilyen akciók után. Nem hiszem, hogy forradalmi eredményt lehetne felmutatni.
Maradi vagyok-e?

Amondo 2008.12.07. 11:24:15

Igazad lehet abban, hogy elsősorban a kapcsolatok... de:

Néhány éve egy menő reklámszakember véletlenül betévedt egy templomba. Azt várta, hogy nagyon szar élményben lesz része: unalmas, ájtatoskodó, irreleváns, képmutató stb.

Legnagyobb döbbenetére élvezte. Érdekes, elgondolkoztató, jó értelemben véve felkavaró élmény volt. Nem tért meg, nem kezdte el olvasni a Bibliát, de azon nagyon meglepődött, hogy miért olyan rossz az egyház marketingje, hogy őt ilyen meglepetésként érte a pozitív élmény.

Írt is egy cikket a témáról, amiben kb. azt írta, hogy lehet, hogy a profi marketing nem alkalmas eszköz arra, hogy a kereszténységet eladja, de arra alkalmas eszköz lenne, hogy az embereket egyáltalán bevigye a templomba, így esélyt adva nekik hogy ne csak az előítéleteik alapján hozzanak döntést, hanem személyes tapasztalataik alapján is.

Ez szerintem picit áll a személyes kapcsolatokra is. Ha az a közhangulat, hogy minden keresztény degenerált, akkor, legalábbis azokkal az emberekkel akikben erősen él ez a sztereotípia, nehezebb lesz keresztényeknek igazi baráti, őszinte kapcsolatot kialakítani. Márpedig az ilyen sztereotípiákra, "közhangulatra" talán lehet hatni reklámokkal.

Emerenc 2008.12.07. 20:08:20

Szerintem is elsősorban a kapcsolatokban lehet eléje-élni valakinek, hogy mit jelent kereszténynek lenni. De igaza van Amondónak is; lehet, hogy az előítéletek félretételében segíthet egy jó, minden kegyességet nélkülöző "reklám" - még egy ilyen film(ecske) is. Ugyanakkor nőként nem értem, miért csupa férfi szólal meg benne - vagy én hallottam rosszul, hogy Máriának is férfi hangja van??

Berci_JCHC (törölt) 2008.12.08. 14:22:23

Emerenc: szerintem az egy enyhe utalás a Monty Pythonra. ;)
Van egy nagyon jónak tűnő film, nem tudom hogyan lehetne hozzájutni: Lord Save Us From Your Followers (Ments meg Uram minket a követőidtől). Ahogy nézem, főképp gyüliknek küldik ki a DVD-t. vagy mi. A lényeg, hogy vannak kisfilmjeik is, azokat itt lehet megtekinteni:
www.youtube.com/user/lordsaveusthemovie
Van benne Brian élete is. ;]
Ez meg a film saját oldala:
lordsaveusthemovie.com/

Szerintem nagyon jó téma lenne ide az El Mondóra ennek a feldolgozása. :)

Tib 2008.12.08. 15:20:39

Nekem ez a "modern marketinget a kereszténységnek" olybá tűnik, mintha az ellenfél által alkotott szabályok szerint állnék le focizni.

A modern marketinget a modern világ termékeire találták ki, amire nem olyan mértékben van igény, mint amennyire kívánatos volna. Ha bevonjuk ebbe a kereszténységet, akkor - nekem úgy tűnik - egy pszichikai szolgáltatás szintjére visszük le, és a keresztény vallás már el is vesztette a játszmát, mert nem tud valódi lényege (természetes igény Isten után) lenni.

Tudom, ez már lerágott csont amit leírtam, és most jól megaszondtam, csak valahogy furcsa csapdahelyzet. És nem igazán lehet megtalálni a kiutat, a modern "nyugati kultúrkörnek" már nincs olyan igénye a vallásosságra, mint bármely más kultúrának, egy csomó minden pótolja a vallásosságot.

Tib 2008.12.08. 15:24:51

"Az angol iskolákban már nem játsszák a betlehemi színdarabokat, mivel - szerintünk alaptalanul - attól tartanak, megbántanának vele más hitűeket. Ugyanezen okból tűntek el a karácsonyi képeslapok is (a Krisztus nevét tartalmazó Christmas helyett Wintervalt vagy egyéb semleges nevet használva)"

Szegény O. Spengler, ha ezt látta volna... Talán nem csak konstatálta volna a nyugat alkonyát, de kárörvendett is volna neki.
Aki ennyire tud kiállni a saját kultúrájáért, az el is fogja veszíteni, jópofa rajzfilmek ide vagy oda.

Na, abba is hagyom, mielőtt átmennék harcos csak-a-régi-a-jó konzervatívba.

inszeminator · http://inszeminator.blog.hu 2008.12.10. 08:31:37

"modern marketinget a kereszténységnek"
Szűkül netán a tér a reklámok terén, sok az eszkimó, kevés a fóka...? Sokféle modernizált bibliaváltozatot ismerve bátran állíthatom, hogy mindegyik kilúgozott, jószándékú, de üres, érdektelen és unalmas mesefolyammá vált. Eltűnt belőle a szellem. Az egyháznak megvan a saját marketingje, azt keressétek, azt fejlesszétek, megvan az csak elkorcsosult.

Berci_JCHC (törölt) 2008.12.12. 18:59:54

Tib 2008.12.08. 15:20:39
Nekem ez a "modern marketinget a kereszténységnek" olybá tűnik, mintha az ellenfél által alkotott szabályok szerint állnék le focizni.


Inkább azt jelenti, hogy én is focizok, és nem mondjuk mogyoróárulással próbálom meg megfogni a nézőket.
Ez ugyanolyan, mint a szintén erős értetlenkedéssel fogadott keresztény nehézzene (hardrock, modern rock, metal, hardcore, metalcore, stb.). Ha azt akarjuk mutatni, hogy mi nem vagyunk földönkívüliek, akkor bizony tudni kell beszélni a földlakók nyelvén is.
Pál is nagyon értett ahhoz, hogy a görögöknek hogyan beszéljen Jézusról. Teljesen másként, mint tette azt a zsidóknak.
Meg ugye a már annyiszor eldurrogtatott "hegyen épült város" hasonlat.
Meg Jézus is azt mondta, hogy menjünk ki a világba, és tegyünk tanítvánnyá minden nemzetet. Ezt csak úgy tehetjük meg, ha van környezetismeretünk. Ma a környezet a modern, poszt-modern anyagi világ. Ennek a nyelvén kell tudni beszélni, vagy Európa tovább veszít az aktív hívők számából, és az egykori missziós kiindulópont lesz egyre népszerűbb missziós célpont.
Megfordul a világ.

Kendaq Pendragon 2008.12.15. 07:43:13

Ez igaz Berci, mármint amit mondasz, de gondolj arra is, hogy mennyit áldozzunk fel magából a kereszténységből az érthetőség és elfogadás oltárán! Erről ír Tib!

Mert bekövetkezhet, hogy a jószándékú marketing, mint a kis film, a visszájára is elsülhet. Pl. konzervatívabb hívők esetében a készítők oly erős kritikát is kaphatnak, hogy azt mondják, kösz, ilyen áron nem csinálom tovább.

Miért kell utalni a Monty Pythonra? Jót mulattam rajta ez tény, de nem lettem hívőbb, sőt az egész egy óriási hit és valláskritika ha jobban belegondoltok. És akkor még erre utalok egy pozitív beállítottságú kis animációban??

Berci_JCHC (törölt) 2008.12.15. 17:18:00

A Monty Python nem Jézust akarta kifigurázni, hanem a hívőket. ahogy erre a Lord Save Us From Your Followers kisfilmjében is utalnak.

A konzervatívabb közösségeknek egy baja van: beleszületésen kívül nagyon nehéz bejutni. Túlságosan zárt közösség, túlságosan dogmatikus. Ez sokaknak megfekszi a gyomrát, eleve elveszi a kedvét, és inkább választja az egyéni hívők útját. A világon vannak már helyek, ahol az egyéni hívők közösséget tudnak alkotni, mert nem vetnek egymásra sanda tekintetet.
A konzervatívokkal az a baj, hogy hiába mondják magukról a nyitottságot, pont ez hiányzik belőlük.
Akikről én mindenhol azt olvasom, hogy nagyon korrektül állnak a világiak közül betérőkhöz, és igazából túlintézményesítve és túldogmatizálva sincsenek, az az itthon is jelen levő Calvary (Golgota), és az itthon nem túl ismert Vineyard. Mindkettő a hippikorszak szülöttje, amikor tele volt a nyugati világ a keleti álgurukból kiábrándult, a drogokban viszont benne ragadt fiatalokkal. Hozzájuk jutottak el, azzal, hogy az ő nyelvükön, az ő módszereikkel (nem drogozással, hanem parkban zenéléssel, később a punkok közt a squatter életmóddal) szóltak hozzájuk.
Ha jólöltözött, öltöny-nyakkendős férfiak, meg blúzos-hosszúszoknyás hölgyek (mert akkoriban ez volt A Konzervatív közösség archetípusa) formájában léptek volna közéjük, leginkább az általuk a középosztályt addig is illető megvetéssel találkoztak volna.

Most ami eszköztár van, az jobbára szintén a hippikorszakban született meg: kortárs, vagy éppen alternatív keresztény könnyű- és keményzene; stencilezős, a street artot idéző képvilág; stb.
Mindig tudni kell, hogy hogyan szólalj meg.
Persze, ha nem érdeked megszólítani a punkokat, alterosokat, gothokat, akkor ne akarj úgy kommunikálni, mintha. Ha viszont meg akarod szólítani őket, akkor ne a jómódú felsőközép imidzsével állj eléjük, mert azzal számukra hiteltelenné válsz.

Jézus is egyszerű közegbe született, abban nőtt fel. Mindig is jobban kedvelte az egyszerű, szociálisan megcsúszott embereket, mint a patríciusokat. Az egyszerű emberek nyelvén beszélt, nem a patríciusokén.

Berci_JCHC (törölt) 2008.12.15. 19:59:49

Manapság meg ugye az internet olyan terület, ahol nagyon észnél kell lenni. Egy szépen megszerkesztett honlap mindenképpen nagyobb érdeklődésre tarthat számot, mint egy olyan, ami a 90-es évek közepének színvonalát mutatja. A hillsong honlapja pl. vérprofi, de mondhatjuk, hogy egy akkora megagyülekezetnek könnyen megy.
Vagy itt a JesusCulture, ami nagyjából a Reddingben (Kalifornia) található Bethel Church nagyifije: www.jesusculture.org/
Profi honlap, bár szintén egy nagy gyülié. ;]
A shema Movement viszont már nem egy gigagyüli, hanem egy kis gyülekezetek között laza szövetséget építő ernyőszervezet honlapja. szintén nagyon igényes. www.shemamovement.com
Vagy nekem ez is nagyon tetszik: youversion.com/
Bibliaolvasó social networking oldal. Zseniális.

Interneten két kulcsszó van, amit jó, ha a keresztény kampánycsapatok észben tartanak: vírusmarketing és social networking. ;)

Berci_JCHC (törölt) 2008.12.15. 20:05:45

Amúgy a YouVersion.com tartalmazza a Károlit. ;)

Cypriánus 2008.12.16. 14:00:07

bocs, de a patríciusok nyelvén is jól beszélt.
az "egyszerű emberek" pedig ritkán egyszerűek...nagyon is bonyolult motivációik vannak.

az életben sokat rugdosott magyar középosztályt meg inkább ne bánccsuk mán'...
ÜdV!
egy középosztálybeli konzervatív

Berci_JCHC (törölt) 2008.12.16. 16:49:57

nincs bajom a középosztállyal. a szövegkörnyezetben a megszólítás sokszínűsége volt a lényeg. egy középosztálybeli is lehet zseniális prédikátor az utcaemberek között, ha tud beszélni a nyelvükön.
egy egyetemi campuson is olyan módon kell hirdetni, hogy az ne csak fanyalgást, vagy kritikát szüljön az átlaghallgatóban. abból nem lesz külsős látogató, és lassan, de biztosan belterjessé válik az egész.
szerintem.
süti beállítások módosítása