Beszélgetés Madarász Istvánnal, a Budapest. Get Engaged imidzsfilm rendezőjével
El Mondo: Isti, nagyon nagy sikere lett a Budapest imidzsfilmednek. Naponta tízezer ember tölti le a YouTube-ról. Számítottál erre?
Őszintén szólva, nem.
E.M.: Egyáltalán, honnan jött a megrendelés? Nyilván hosszú évek munkája előzte meg.
Tudod, körülbelül egy hónapja bevittél erre a tárgyalásra, aztán mire felocsúdtam, már megbízás lett belőle. Emlékszel?
E.M.: Jó, emlékszem. Most akkor anélkül, hogy szádba adnám a szót: éppen most éledt fel az El Mondo blog, örülsz? És mit üzensz az olvasóknak?
Persze, tudod, hogy nagyon szomorú voltam, hogy abbahagytátok. Akkor most ez folytatódik?
E.M.: Igen, nem bírtuk sokáig levegő nélkül. De kanyarodjunk vissza a filmre. Szerinted mondhatjuk, hogy ez egy El Mondo-közeli produkció?
Nem, azt azért nem mondhatjuk, de tény és való, hogy az El Mondo holdudvarából is többeknek szerepe volt a film létrejöttében. Igyekeztünk költséghatékony megoldásokat alkalmazni, így például a szereplők sem befutott sztárszínészek. De azt hiszem, ez egyáltalán nem ment a produkció rovására, sőt.
E.M.: Sőt?
Igen, szerintem átsugárzik, hogy ez egy jó hangulatú szpot. Jó hangulatú volt a forgatás is, nem volt nehéz vidámságot mímelni.
E.M.: A sok túláradóan lelkes komment mellett azért kritikai hang is van bőven. Miért pont a kenós csaj, miért csak régi találmányok vannak, szar a zene, stb. Plusz ott van egy kiváló asszociációs képességgel megáldott réteg, aki az etnikai kisebbségek szerepét firtatja. Mesélj, milyen összeesküvés van a film mögött?
Hát, összeesküvésről nem tudok beszámolni, bár én szeretem a világvégés, összeesküvős filmeket, csináltam is ilyet. De ki kell ábrándítsam az embereket, ez a történet ennél sokkal egyszerűbb. A Budapest Business Region nevű csoportosulás bízott meg azzal, hogy készítsek egy imidzsfilmet egy müncheni kiállításra. A cél az volt, hogy Budapestet mint az innováció központját mutassuk be, a forgatókönyvet is majdnem készen kaptam. A BBR csapata amúgy dinamikus, lelkes, sőt, a városért tenni akaró emberekből áll. Azt kell mondjam, hogy nekem is más képem volt az ingatlanfejlesztőkről. Abszolút együttműködő és jó ügyfelek voltak, semmi sundámbundámság nincs emögött, pontosan az, aminek látszik.
E.M.: Többen – úgymond – a valóságot hiányolják a filmből – hogy a dolgok igazából nem is így néznek ki, ez egy hazugság, satöbbi. Az, hogy egy csipetnyi cinizmus sincs ebben a szpotban, annak köszönhető, hogy te is ilyen lelkes vagy?
Nem, ennek ez a műfaja. Fancsali képpel semmit sem lehet eladni. Okos, finom poénoknak természetesen van érvénye, de az történetesen nem fért bele ennek a filmnek a koncepciójába. Bár a sok súlyos technikai újítás után a Dobos tortát egy kis könnyítésnek, kikacsintásnak szántuk. Gondolkoztunk persze Teller Edén is – ezt sok kommentelő is felvetette – de azért egy film akkor jó, ha van lehetőség a folytatásra, nem akartuk teljesen elvarrni a szálakat. No, de a viccet félretéve, azt is fontosnak tartom, hogy a vidámság meg a könnyedség éppúgy része az életnek, mint a szenvedés meg a bonyolultság. Amit a nézők látnak, nem trükkfelvételek, nem számítógépes figurák: ezek igazi emberek, igazi helyszíneken, akik tudnak nevetni is, és örülni az életnek. Ez is az életünk része.
E.M.: Szeretsz ilyen filmeket készíteni?
Igazából nagyon szeretek, igen, mert egy imidzsfilm esetében szigorúan igazodni kell a megrendelői igényekhez, ez pedig igazi kihívás. Plusz ellentétben a saját filmjeimmel, itt teljesen biztosítottak voltak a feltételek. Amúgy számomra azért is volt különösen élvezetes a forgatás, mert egy olyan helyről kellett megfogalmaznom gondolatokat, ahol én is lakom. Érdekes volt átfuttatni, hogy vajon én mit látok meg mindabból, ami körülvesz.
E.M.: Nagyon szépek a képek, szerintem sokakat ezért is ragad meg a film. Milyen techinkával dolgoztatok?
Gyakorlatilag egy fényképezőgéppel vettük fel az egész filmet. A Canon 5D MII fényképezőgép gyönyörű képeket csinál, ugyanakkor videózni is lehet vele. Ez elképesztő lehetőségeket rejt magában, globális rajongótábora van már ennek a masinának. Ráadásul ezzel a géppel nagyon gyorsan lehet dolgozni, ami esetünkben nagy segítség volt. Persze meg kell említenem két főmunkatársamat, Gaál Lászlót és Sebestyén Gábort, akiknek a kezében csodákra volt képes ez a szerkezet.
E.M.: Te korábban több hittel foglalkozó fimet is készítettél (Abednego, Morális Bypass). Felhagytál már ezzel?
Nem hagytam fel ezzel, sőt, nagy terveim vannak – például egy hívő thriller. Engem továbbra is nagyon foglalkoztat, hogy hogyan lehet a hitről úgy beszélni egy filmben, ami értelmezhető nemhívők számára is. Nem a hívőket akarom szórakoztatni a filmjeimmel, hanem a nemhívőknek beszélni a hitről. De mivel ez egy elég nehéz műfaj, ezért ezt majd csak később…
E.M.: És mivel fogsz legközelebb előrukkolni?
Két kisjátékfilm is előkészítés alatt áll, és jövő tavasszal forgatom az első nagyjátékfilmemet a Duna TV-nek. Ez egy ifjúsági kalandfilm lesz, a címe: A legyőzhetetlenek. Közben már két másik nagyjátékfilm forgatókönyve is készül. Az egyik egy időutazós történet lesz, ez ugyanis a mániám. A másik pedig egy misztikus családi dráma.
E.M.: A szakmától kaptál visszajelzéseket a Budapest filmre?
Eddig csupa pozitívat. Hál’Istennek sokan tudnak még annak örülni, ha valaki sikereket ér el.
E.M.: És végül, rengetegen kérdezik: lesz folytatás?
Hát persze… Budapest: Get Engaged után Budapest: Get Married.
-------------
Madarász István filmjei az interneten:
- Német MobilTV Software
- Előbb-utóbb
- Superdigital
- Totem
- A legyőzhetetlenek trailere
- CORA reklámfilm
- Budapest Business Region imidzsfilm
Díjak és fesztiválok:
Superdigital (2009)
II. AXN Filmfesztivál - Fődíj
Előbb-utóbb (2006)
37. Magyar Filmszemle - legjobb kisjátékfilm díja a Diákzsűritől
51. Valladolid International Film Festival – Arany Kalász-díj a legjobb kisjátékfilmért
Mediawave 2006 - a Kodak különdíja
40. Huston Worldfest – Platinium Remi díj
12. Sarajevo International Film Festival - versenyben
8. Aubagne International Film Festival – versenyben
Tokyo ShortShorts Festival – versenyben
17. St.Petersburg International Film Festival – versenyben
8. Maremetraggio / Triest – versenyben
Zabok Tabor Film Festival - versenyben
Drama International Short Film Festival - versenyben
Utolsó kommentek