El Mondo blog

„Látni tanulok. Nem tudom, miért, de bennem most minden mélyebbre hatol, és nem marad ott, ahol eddig leülepedett. Erről a belső tájról nem tudtam eddig” (Rainer Marie Rilke).

Bővebben (rólunk)

Ha tetszett...

Egyébként...

Szeretjük az értelmes vitát, bírjuk az őszinte kérdéseket és elviseljük a beszólásokat. Kulturált, intelligens olvasóink iránti tiszteletből moderáljuk a durván személyeskedő, tahó kommenteket.

Utolsó kommentek

Kontakt

Olvasói leveleket: a bloggal kapcsolatos metsző kritikát, netán baráti vállveregetést, netán kéziratokat az elmondo.mekdsz kukac gmail.com címre várunk.

2010.03.09. 09:30 ficus

Az Árpád-sáv növelné a GDP-t?

Lehet, hogy kár volt a szabadkőműves Martinovics Ignácra és a pravoszláv Alekszandra Pavlovnára hallgatva bevezetni a piros-fehér zöldet? Maradtunk volna az Árpád-sávnál? Egy londoni bankár szerint legalábbis jobban jártunk volna.

Zöld szászlósnak nincs kölcsön

Véletlenül akadtam a londoni bankár, blogger nevén Cicero, megvilágosító erejű hozzászólására. A kommentelő egy bölcs öreg pénzügyi mogult idéz, aki szerint olyan országnak, amely zászlajában a zöld színt hordozza, soha nem szabad kölcsönadni. Ezek a földkerekség legmegbízhatatlanabb helyei, Brazíliától Bulgárián és Litvánián át egészen Ciprusig. Cicero a homlokára csapva állapítja meg: az öregnek igaza volt, a 2006 utáni Magyarország bukdácsolása remekül igazolja a tételt!

A bölcs öreg tanácsa arra világít rá, hogy amikor egy ismeretlen földrajzi helyről van szó, még a nagyemberek is képesek egészen irracionális képzetekre támaszkodva mérlegelni. A marketing legújabb áramlata ezt higgadtan veszi tudomásul, sőt, nevet is ad a jelenségnek: ez az úgynevezett mentális térképünk. A manipuláció mesterei szerint amikor mondjuk egy ország imázsát akarjuk alakítani, nem is kell mást tennünk, mint az ebben rejlő sztereotípiákra, megrögzött gondolatokra alapozni.

Azt hiszem, nem tévedek nagyot, ha a bölcs öreg bankárt amerikainak gondolom, akinek mentális térképe abból az alapélményből táplálkozik, hogy van a szomszédban egy Mexikó nevű, kócosabb, vadabb, és egyben talán színesebbnek képzelt ország. Aminek zöld van a zászlajában. És ne feledjük, a Magyarországot körülvevő szláv népek egy jelentős részének az amerikaihoz hasonlóan kék-piros alapú zászlajuk van. Mi, meg a bolgárok renitenskedünk itt (egyébként a Wikipédia szerint Bulgária kifejezetten azért iktatta be a zöldet, hogy megkülönböztesse magát Oroszországtól). A románok most ebből a szempontból külön tészta, bár nekem, megmondom őszintén, a sárga is elég gyanús szín. Még ha eredetileg arany is volt. Soha nem is értettem, hogy szerepelhet ez a szín Németország zászlajában.

És akkor arról a zárójeles jelenségről még nem is beszéltünk, hogy a ’90-es évektől kezdve sokáig állt a tétel, hogy ha balliberális kormányzás volt Magyarországon, az állami MTV híradója rendre piros-kék kombinációval, nemzeti kormányok idején pedig zöld színnel jelentkezett. Ugyanez állt a pártközeli sajtóra és a pártok színhasználatára, egészen a nemzeti oldal elnarancsosodásáig, illetve a Hír TV meglepő – Amerikából importált, és talán némi fricskának is szánt kék-piros színválasztásáig. Remélem, sokak fejében formálódik már az összeesküvés: tehát a kettős ügynök Martinovics – ki tudja, milyen megfontolásból – benyomja a zöldet, később az első világháború tájékán a csehek és a jugók leteszik a voksot az orosz-francia-angolszász szagú piros-kék mellett, amely színkombinációt aztán a mi nemzetietlen balliberálisaink is magukra húznak. De hova tart a narancs Fidesz a kék-piros HírTV-jével, és mit akar a megbokrosodott, eredetileg zöld MDF? Minden összekavarodott. A rettenetesen gyanús nemzetközi zöld mozgalomról és hazai zászlóvivőjéről, az LMP-ről nem is beszélve. Zárójel bezárva.

Vegyük ki a zöldet, marad az Árpád-sáv!

És akkor térjünk vissza az eredeti gondolatmenethez. Ha ugyanis a „zászlóban a zöld rosszat jelent”- mém terjedni kezd a világ döntéshozói közt, adódik a marketinges következtetés: iktassuk ki a zöld színt a magyar trikolorból! A gondolat nem ördögtől való, emlékezzünk csak, hogy a szomszédos Szlovákia és több volt szovjet tagköztársaság nem is olyan régen alkotta meg nemzeti szimbólumait. Ma pedig különösen is nagy divatja van az országok újramárkázásának, még ha csekélyebb mértékben is, mint mondjuk a francia forradalmat követő időkben.

Hogy tehát Magyarországnál maradjunk, a zászlóból a zöld szín kiiktatása konkrét GDP növekedéshez vezethet, amennyiben a világ döntéshozói fejében eloszlatja azt a sztereotípiát, hogy országunk a megbízhatatlanok ligájába tartozik. És – itt a végkövetkeztetésünk –, hogy (az egyébként nagyon szimpatikusan a szláv kéket hanyagoló) lengyel barátainkkal, vagy az osztrák sógorokkal való összetévesztés legcsekélyebb esélyét is elkerüljük, kézenfekvő megoldás lehet a nemzeti lobogó Árpád-sávra való lecserélése. És akkor mégsem álltunk be a kék-piros sorba, de letöröltük magunkról a zöld-szégyent.

 

Kicsit szégyenlősen biggyesztem ezt ide, de van alapja: a fenti fejtegetés elméleti, és jórészt viccesnek szánt. A szerző nem szeretné, ha az Árpád-sávot Magyarország hivatalos zászlajává emelnék.

 


37 komment · 1 trackback

Címkék: vicc társadalom zöldek


A bejegyzés trackback címe:

https://elmondo.blog.hu/api/trackback/id/tr941721465

Trackbackek, pingbackek:

Trackback: Dabóczi Kálmán: A mérhető balgaság - GDP 2010.04.29. 10:14:47

Amennyiben nem vagyunk hajlandók őszintén szembesülni a közgazdaságtan, illetve módszertana korlátaival és jelenlegi hibáival, akkor a valós világ megragadása és leírása helyett csak nevetségessé válunk. A tapasztalt és ...

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Panther_V · http://kigondoltam.blog.hu 2010.03.09. 12:07:44

Én szeretném. A bal felső sarokban meg lenne 20 csillag. Mondjuk zöld.

Noinfo (törölt) 2010.03.09. 12:16:15

Akkor végül is a szálosan hangzó MALÉV (Máálev) egészen el van találva? Bár a "mal" előtag meg pont rosszat sejtet.

lüke 2010.03.09. 12:27:05

igen............
s akkor himnusz, zászló, ének..........
mind kötelező:)

Megfigyelo 2010.03.09. 12:29:16

Ezt a posztot nem volt helyes megírni: vannak dolgok, amikkel nem szabad tréfalkozni.

joszip 2010.03.09. 12:29:54

Hülye nácik tegyetek rá zöld nyilakat is az okos cikkejitekkel.

Már nem az vagyok, mint aki voltam! (törölt) 2010.03.09. 12:43:57

A p-f-z előtt közvetlenül nem az Árpád-sávos volt.

A címerben meg úgyis van zöld.

Nekem a "fele Árpád-sávos, fele kék alapon Anjou liliomos" lobogó tetszik.

Azzal a kék-fehér-piros sorba kerülnénk (+ arany)

staropramen 2010.03.09. 12:58:43

csak szólok, hogy a magyar zászló zöld sáv nélkül piros-fehér (jó vörös-ezüst) kétsávos zászló lenne.Semmiképpen sem árpádsávos.
Megjelenésében tkp egy fordított lengyel ,vagy egy élére állított máltai lenne.
Mellékesen megjegyezve Kuwait zászlajában is van zöld szín, igaz nem is kap kölcsönt, inkább ad.

is 2010.03.09. 13:02:12

@Megfigyelo: ez igaz, de úgy szól, hogy nem szabad NEGATÍVAN tréfálkozni. ez annyira abszurd, hogy nem negatív, és ez sokszor ki is derül, tele van a világirodalom olyan abszurdokkal, amik ezekkel foglalkoznak.

csak egyet ajánlok: Kazohinia könyv. asszem megvan a Magyar elektronikus könyvtárban ingyen.

hááááát 2010.03.09. 13:05:08

Zászló marad.Mindenki elmegy dolgozni.Nem kérünk kölcsön.!

Uff én beszéltem!

tanarseged ur 2010.03.09. 13:06:30

A belinkelt Edward Lucas-cikk nagyon jó, még azzal együtt is, hogy 4 éve íródott. (Sőt, főleg azzal együtt!)

Az úgynevezett "Árpád-sávos" zászlóval meg nincs semmi gond, ha 800 éves jelképként nézzük. Ugyan kinek van még ilyen a környékünkön? Ez az első olyan jelképünk, ami egyszerre magyar (másnak nincs pont ilyen) és európai (a középkorban Ny-Eu-ban divatba jövő címerhasználat átvétele. A turul magyar, de nem európai; a kereszt Szt.István pénzein európai, de nem magyar (a középkorban bármelyik európai uralkodó használhatta).

Világossá kellene tenni, hogy ez nem a nyilasok zászlaja, ők csak visszaéltek vele, és hogy nekik, ahogy a régi magyarok mondták, coki.

Már nem az vagyok, mint aki voltam! (törölt) 2010.03.09. 13:07:35

Az EU (és kölcsön) kompatibilis zászlónk:

www.nemzetijelkepek.hu/pictures/zaszlo/5.jpg

kicsit Árpád-sávos, de főleg azért kék.

dupi 2010.03.09. 13:08:46

vegyük ki a pirosat is, mert az meg komcsi - és akkor pont olyan zászlónk marad, amit nyugodt szívvel lengethetünk a civilizált világ előtt :D

tony zionist 2010.03.09. 13:24:18

"A szerző nem szeretné, ha az Árpád-sávot Magyarország hivatalos zászlajává emelnék."

miért nem?

Francekellregisztralni 2010.03.09. 13:27:46

@staropramen: az arpadsavos meg egy fel amerikai zaszlo ;)

lyesmith 2010.03.09. 13:30:46

Abszolut az árpádsávot kellene hivatalossá tenni. A zöld színt meg lehetne tartani a hármashalomban. Semmi keresnivalója a zöld színnek a zászlóban.

patkányarcúáginéni 2010.03.09. 13:47:14

@tanarseged ur:
az árpádsávos nem nyugat európai, ezt a ballib oldal hinti...sokkal korábbról való (ld.:istván király ládzsás érméje).

a kettős keresztet sem használhatta bárki, csa az "apostoli" uralkodó, vagyis szent istván.

a többi ok.

tanarseged ur 2010.03.09. 14:21:54

@csef:
Ezt én úgy tudtam, hogy Imre királynak (1196-1204) tetszett meg az aragón felesége címere, és annak függőleges vörös-arany sávjai alapján csináltatott magának címert (vízszintesen, vörös-ezüst színekben). Kettős keresztet pedig tudtommal III. Béla használt, bizánci mintára. És nem, nem a Magyar Narancsban vagy a Népszabadság szombati mellékletében olvastam ilyeneket, hanem talán id. Bertényi Iván valamelyik könyvében. Továbbá nem, ebből nem csinálok politikát. Ha a történészek újat mondanak a korábbiakhoz képest, majd elolvasom.

wmiki · http://kigondoltam.blog.hu/2014/07/20/stephen_hawking_538 2010.03.09. 15:01:48

@tony zionist: talán mert a szerző kirekesztő "gondolkodás"ú, aki semmibe veszi a tudományos fejtegetést, és nem akarja, hogy holmi magyaroknak jó legyen

parttalan 2010.03.09. 15:12:36

@csef:

"az árpádsávos nem nyugat európai, ezt a ballib oldal hinti...sokkal korábbról való "

Hát persze. Már a kis pártus herceget (Jézust) is árpádsávos - mintás takaróba bugyorálták be a bethlehemi jászolban...

blás.hun2010=murderer 2,3-atm thief 7 year (törölt 2010.03.09. 15:46:17

@parttalan: Nem csoda ,hogy párttalan vagy ezzel az attitűddel.Ugye nincs összefüggésben ez azzal ,hogy az szdsz el sem indul?:(

Apropó milyen sávok csökkentették a gdp-t?

Elhatárolódom magamtól.

egy hang 2010.03.09. 15:49:49

" A gondolat nem ördögtől való, emlékezzünk csak, hogy a szomszédos Szlovákia és több volt szovjet tagköztársaság nem is olyan régen alkotta meg nemzeti szimbólumait.." Kedves posztolónak bizonyára elkerülte a figyelmét hogy a szlovákok nem csak tőlünk lopott földön élnek minket utálván, a mi cimerünkből lopták az apostoli kettőskeresztet, ami a heraldika szabályai szerint behódolást kellene jelentsen, hanem a himnuszuk is Bartók egy művének átirata.
www.youtube.com/watch?v=tYV714zDmuY&feature=player_embedded
www.youtube.com/watch?v=F6VcFZ_fX4w&feature=player_embedded

Hmm, mi is lett belőlük? Ja, hogy szlovák nemzeti jelképek? Ja értem, mi sem természetesebb...mint a tokaji, visszamenőleg 2009ig..csak a szlotákoknak. Ilyenkor kapok agyf@szt
Kedves mama hogy van?

vlgymir 2010.03.09. 15:52:15

Még szerencse, hogy vicces írásról van szó.
Mellesleg hozzátenném, hogy Ausztria zászlaja is hasonlít az árpádsávosra, csak kevesebb a csík. p-f-p

vlgymir 2010.03.09. 16:03:48

@egy hang: Menj oda és mond meg nekik.

Már nem az vagyok, mint aki voltam! (törölt) 2010.03.09. 16:08:07

@egy hang:

"a mi cimerünkből lopták az apostoli kettőskeresztet,"

Nézd meg jobban, még megvan!

Kopala studienku c. szlovák népdalnak meg könnyen lehet magyar szövege, ettől még szlovák népdal marad.

www.youtube.com/watch?v=xHLLT98bfy0

en.wikipedia.org/wiki/Kopala_studienku

vagyok59 2010.03.09. 16:25:53

Nem az árpád sáv növeli, hanem a volt kommunisták és opportunista liberális társaik hozzánemértése csökkenti.

Gerardus A. Lodewijk 2010.03.09. 21:22:09

@Jobb híján MDF-es:

Én meg azt gondolom, hogy magyar és szlovák szöveggel is ismert gurál (hegylakó lengyel népcsoport) népdal, amelyet Bartók Béla mentett meg az utókornak.

Zakopane környékén hallottam a lengyel szövegét, a szlovákhoz hasonlóan abban is - amennyire értettem - Tátráról és villámlásról van szó többek között.

Már nem az vagyok, mint aki voltam! (törölt) 2010.03.10. 07:53:15

Válasz erre

"a szlovákhoz hasonlóan abban is - amennyire értettem - Tátráról és villámlásról van szó többek között."

A szlovák népdal szövegében egy szó sincs, sem a Tátráról sem semmilyen villámlásról.

en.wikipedia.org/wiki/Kopala_studienku

Gerardus A. Lodewijk 2010.03.10. 11:07:23

@Jobb híján MDF-es:

Igen, igaz. Talán én fogalmaztam pontatlanul. Tátráról és villámról a szlovák himnuszban van szó, meg a gurál népdalban.

APOSTOL - Szemben az árral. · http://1gondolat.blog.hu 2010.03.14. 17:25:44

"Kicsit szégyenlősen biggyesztem ezt ide, de van alapja: a fenti fejtegetés elméleti, és jórészt viccesnek szánt. A szerző nem szeretné, ha az Árpád-sávot Magyarország hivatalos zászlajává emelnék."

Sajnos tényleg van alapja.
Az emberek nem értik a viccet.

Nekem egyébként tetszett az írás. :)

blitz 2010.03.15. 15:09:38

Az Árpád-sávos zászló 4 vörös és 4 ezüst sávból áll. (Vagyis 8 sávja van, felső sávok pedig hosszabbak a többinél.) A nyilas zászló eredetileg tök vörös volt, és annyiban különbözött a nácitól, hogy horogkereszt helyett nyilaskereszt volt benne. Később tettek rá 4 fehér csíkot (így 9 sávja van), hogy hasonlítson az Árpád-sávosra.
Ezt fel kéne fogni, és elkülöníteni egymástól a 2 zászlót. Persze ez nehéz, ha sok hülye valójában nyilas zászlót szeretne lengetni, de Árpád-sávost használ... És azt is megértem, hogy a hasonlóság sokakat zavar.
De tök nem kéne keverni a két zászlót.

dirmix 2010.03.22. 14:59:33

Hungary nagyon gázosan közel áll hungry (éhes) szóhoz. Ezt a nemzetközi nevünket vicc nélkül meneszteni kéne.
süti beállítások módosítása