El Mondo blog

„Látni tanulok. Nem tudom, miért, de bennem most minden mélyebbre hatol, és nem marad ott, ahol eddig leülepedett. Erről a belső tájról nem tudtam eddig” (Rainer Marie Rilke).

Bővebben (rólunk)

Ha tetszett...

Egyébként...

Szeretjük az értelmes vitát, bírjuk az őszinte kérdéseket és elviseljük a beszólásokat. Kulturált, intelligens olvasóink iránti tiszteletből moderáljuk a durván személyeskedő, tahó kommenteket.

Utolsó kommentek

Kontakt

Olvasói leveleket: a bloggal kapcsolatos metsző kritikát, netán baráti vállveregetést, netán kéziratokat az elmondo.mekdsz kukac gmail.com címre várunk.

2010.06.03. 10:00 Juszuf Maszudi

Mire jó a filozófia?

What to eat, what to grow? - 2.

A filozófiát az emberek többsége túlságosan elvont, gyakorlatiatlan és eredményeit tekintve haszontalan foglalatosságnak képzeli. A természettudományokkal szemben a filozofálás nem vezet (már) nagy felfedezésekhez, és a társadalom javához sem járul hozzá semmivel.

Gyakran még azok is így vannak ezzel, akik filozófia szakot végeztek, így a laikusokkal szemben elvileg van némi fogalmuk arról, mit takar ez a kifejezés. Ha valaki megkérdezi tőlük, tulajdonképpen mit is csinál egy filozófus, általában zavartan hallgatnak, vagy elismerik, hogy ők sem tartják sokra azt a hamis, akadémikus modorossággal kevert, szánalmas bohóckodást, amit a filozófusok és filozófus-jelöltek művelnek.

Locsogó tudósok

“Manapság a legtöbb tudós ötletszegény, tele van félelemmel és kész arra, hogy bármiféle hitvány kis eredmény felmutatásával duzzassza azoknak a semmitmondó kis dolgozatoknak az áradatát, amelyek ma sok területen a “tudományos fejlődést” képezik” – írja Feyerabend.

És ahogy egy barátom mondta: a filozófia már nem közvetlenül a valóságról szól, még kevésbé rólunk. Helyette csak érvek, ellenérvek, idézetek, elemzések és összevetések ezreivel találkozhatunk. Egy szakember gyakran nem is a főszöveget futja át, hanem a bibliográfiát, és nagyjából tudja, miről szól egy filozófia könyv.

 

Aki tehát eddig minden ellenkező híresztelés ellenére azt képzelte, hogy a filozófia a megértéshez (netalán a Tudáshoz), a valósághoz, vagy valamiféle közvetlenséghez vezető út, annak ideje másik bálvány után néznie.

„Fel kell tárni a filozófia mibenlétét és feladatának természetét, azután rá kell mutatni a vele való foglalkozás nehézségeire és fáradalmaira. Ennek hallatára pedig az igazán bölcselő természet, aki az istentől ihletve valóban a filozófiával való foglalkozásra termett és méltó rá, úgy érzi, mintha valami csodavilágba vezető útról hallana. Tudja, hogy most minden erejét össze kell szednie: ránézve az életnek másként már nincs is értelme.” – olvashatjuk Platón a Hetedik levélben, a fentiek alapján azonban ezt a csodavilágot, ezt a heroikus pátoszt el lehet felejteni: a filozófia csak semmitmondó könyvekkel, egyetemi könyöklésekkel, legrosszabb esetben pedig egy idegőrlően unalmas tanári állással szolgálhat valamelyik középiskolában.

A filozófia az, amit a filozófusok csinálnak

Nagyjából egyetértek ezzel a leírással, úgyhogy itt vége is lehetne a történetnek, csak az a baj, hogy nem tudom elfogadni ezt a nézőpontot. Azért nem, mert ez csak egy olvasata a filozófiának, emellett sok más, ennek ellentmondó értelmezés is lehetséges. A filozófia kezdettől fogva nem rendelkezik rögzített értelemmel, ennélfogva sok nagyon eltérő tevékenységre lehet azt mondani, hogy az filozófia. A fenti érv a szakemberekről abból indul ki, hogy a filozófia az, amit a filozófusok csinálnak.

Nehéz erre találó ellenvetést találni, de nem lehetetlen: mondhatjuk például, hogy a filozófia egy sajátos reflexióként az, amit az ember gyakorolhat és már mindig is valamilyen szinten gyakorol, nem kell hozzá hivatásos filozófusnak lennie.

Viszont tegyük fel, a másiknak éppen az ilyen okoskodó, közhelyes érvekből és ellenérvekből van elege: alapvetően tehát nem azzal van baja, hogy nem tudja mi mindent jelenthet a filozófia, hanem azzal, hogy a filozófia címén folytatott ripacskodásnak enblock nem sok értelmét látja.

 

„Ami arra ingerel, hogy minden filozófusra félig bizalmatlanul, féig gunyorosan tekintsek, nem az, hogy az ember újra meg újra rájön, milyen ártalmatlanok is – milyen gyakran és milyen könnyen fognak mellé és tévednek el, egyszóval gyerekességük és gyermetegségük -, hanem hogy nem elég tisztességesen folyik a dolog náluk: miközben mindőjük nagy és erényes lármát csap, mihelyt valaki csak távolról is érinti az igazsághoz való hűség problémáját” – mondja Nietzsche, és nehéz lenne azt mondani, hogy nem volt alapos oka arra, hogy ilyen gúnyosan nyilatkozzon arról, amit maga is művelt.

A makacs filozófus, akiről egy korábbi posztban írtam, erre talán csak annyit mondana, hogy kinek-kinek a maga baja, ha így érez, senkinek nem kötelező filozófiával foglalkozni. Ezzel a huszárvágással akár le is zárhatnánk a problémát.

Így azonban marad a kérdés: aki nem gondolja teljesen értelmetlennek a filozófiai érveléseket és elemzéseket, mivel igazolhatja ezt. A másik kérdés: kínálhat-e a filozófia bármi olyat ma az embereknek, ami a hasznukra válik.


20 komment

Címkék: filozófia


A bejegyzés trackback címe:

https://elmondo.blog.hu/api/trackback/id/tr321983885

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

aszterixagall 2010.06.03. 15:31:11

Nem sokat tudok a filzófiáról úgy általában, de vannak a tudományágnak olyan művelői, akiket nagyon szivesen hallgatok/olvasok. Ők általában tudományfilozófusok, ha van ilyen. Ha meg kellene fogalmazni, hogy mivel foglakoznak, akkor talán azt mondanám, hogy a tudomány (ez itt nagyrészt természettudományt jelent) eredményeit értelmezik, vizsgálják, hogy annak milyen hatásai vannak az emberi gondolkodásra, illetve a tudományos gondolkodás korlátait vizsgálják. Egy példa: Daniel Dennet

balakaa 2010.06.03. 15:32:14

Mire jó a filozófia? Hogy 12.-es gimisként heti két órán keresztül b@sszam a rezet filóórán, ahelyett, hogy az érettségi tárgyakra koncentrálnék...

mobo 2010.06.03. 15:38:46

Amiről a poszt első része szól, az inkább a filozofológia, nem a filozófia.

Robert M. Pirsig:
"Philosophology is to philosophy as musicology is to music, or as art history and art appreciation are to art, or as literary criticism is to creative writing. It's a derivative, secondary field, a sometimes parasitic growth that likes to think it controls its host by analyzing and intellectualizing its host's behavior"

De vannak még valódi filozófusok, lásd Pirsig fent. Amit ők mondani tudnak, az nagyon is fontos lehet mindenkinek, aki a reggeli felkelés előtt már valaha is feltette magának a kérdést, hogy "Minek?", és nem elégedett meg a vallások által kínált válaszokkal.

Hülyetojás 2010.06.03. 15:43:43

Kósza gondolatként:

Nyilván vannak olyan kérdések, amelyekkel a - természettel vagy társadalommal foglalkozó - (nem filozófiai) tudományos kutatások legfeljebb érintőlegesen foglalkoznak.
(Pl. megállapítják, hogy kívül esik az alkalmazott kereteken vagy a kiinduló tézisekből nem eldönthető, nem vizsgálható, nem értelmezhető, felvetésük eleve értelmetlen ...stb.)
Ezek egy része még akkor is rendszeresen felbukkan a gondolataink között, ha racionálisan nincs remény konszenzusos vagy akárcsak sztenderdnek tekinthető, tömegeket meggyőző felgöngyölítésükre. Mások ilyesmivel kapcsolatos gondolatai, ezek rendszer(ek)be foglalása szerintem hasznos terméke a filozófiának.

Cáfoljatok!

Aszpartám 2010.06.03. 15:51:52

Kétféle ember létezik. Akiből 6-10 éves korában kihal a filozófiai gondolkodás, és akiből nem. Ez utóbbiak nagyon, nagyon kevesek vannak. A posztíró természetesen az előbbi csoportba tartozik, így kérdését nem fogja tudni megválaszolni senki - hiszen már a kérdésfelvetés is rossz.

"aki nem gondolja teljesen értelmetlennek a filozófiai érveléseket és elemzéseket, mivel igazolhatja ezt"

Wtf? Erre mégis mit lehet válaszolni? Magyarázzák meg a kommentelők, hogy melyik filozófus tk. mit is csinált?

Ramaty 2010.06.03. 15:58:21

A válasz nagyon egyszerű.

Arra, amiért van.

vizesnyolcas 2010.06.03. 16:06:10

Eredetileg a filozófia volt a tudomány: természettudomány is, társadalomtudomány is. Aztán ahogy szaporodtak az ismeretek, kiváltak belőle az egyes speciális tudományok. Amíg ezek tudásanyaga és aktuálisan érdekfeszítő kérdései valamennyire követhetők voltak a kívülállók számára is, addig a filozófia a tudományok eredményeinek egyfajta világnézeti szintéziseként próbálkozhatott megélni, illetve a filozófusok a filozófiát az absztrakció elmélyítésével próbálták fejleszteni. Mára mindkettő egyre reménytelenebb vállalkozás, hiszen a nevesebb tudósok is csak egy szűkebb részét látják át még a saját tudományterületüknek is; az absztrakcióban pedig aligha lehet versenyezni a részecskefizikával, pláne nem a matematikával. - Így ma a filozófia alig több filozófiatörténetnél.
Pedig nagy szükség lenne valamilyen tudományosan megalapozott "vallásra", amely az egyes diszciplinák (művelőinek) csőlátásán felülemelkedve, olyan általánosan érvényes szempontokat, elveket, értékeket azonosítana, amelyekre támaszkodva az emberiség fel tudná ismerni a pillanatnyi előnyökkel kecsegtető, de hosszabb távon öngyilkos döntéseket, és erőt adna az aktuálisan nagyobb áldozatvállalással járó, de a hosszú távú fennmaradáshoz elengedhetetlenül szükséges döntések vállalásához.

walter77 2010.06.03. 16:06:29

Én örülök, hogy néhány évet szántam arra, hogy alternatív látásmódokat kapjak arra vonatkozóan, hogy milyen lehet a világ.

Nekem abban segít, hogy hűségesebb legyek önmagamhoz. tartást ad bizonyos dolgokban.

Amúgy én a filozófiát leginkább a kérdések művészeteként értelmeztem...

stim 2010.06.03. 16:08:39

A filozófia szerintem arra jó, hogy az ember keresse az igazságot. Ha van egy kérdés, egy probléma, egy jelenség akkor megpróbálja megfejteni, megérteni, hogy az a valami miért olyan amilyen.

Ez olyan lehet mint amikor valaki sok zenét hallgat és sokat énekel akkor előbb-utóbb kialakul az érzéke a tisztán halláshoz és énekléshez. Márha van neki alapból... Márpedig ha valakinek kialakul az érzéke az igazság kereséséhez akkor előbb-utóbb nehéz lesz félrevezetni. Többre fogja tartani az érvelést és a tényekkel vittatkozást a veszekedésnél, az anyázásnál és a legritkább esetben fogja azt mondani, hogy lefejellek, köcsög:). Szerintem hasznos a filozófia mert van akit egy körmondattal be lehet vinni egy zsákutcába és nem látja át a dolgokat ami miatt kihasználhatóbbá válik. Viszont ha kellően szigorúan ragaszkodik ahhoz, hogy őszinte legyen magához és ugyanígy szeretné látni a környezetét is akkor egy idő után megérzi ha valami valahol sántít. Szerintem... de én nem vagyok filozófus.

1hurka 2010.06.03. 16:16:32

Ez a kérdés (Mire jó a filozófia?) csak azok számára értelmezhető, akik semmilyen szinten sem tájékozottak a filozófia igen gazdag és rendkívül hasznos tárházában.
Én nem gondolom teljesen értelmetlennek a filozófiai érveléseket és elemzéseket. Ezt azzal igazolnám, hogy a filozófiának köszönhetjük:
- A logika tudományának megszületését. (haszontalan baromság)
- A matematika tudományát. (teljesen haszontalan faszság, nem?)
- Az érvelés és vitázás tudományát. (micsoda barom az aki jártas ebben)
- Lételmélet és ismeretelmélet. tudománya. (na ezek sem adtak semmit a tudománynak)
- És még sorolhatnám reggelig mi az ami azt igazolja, hogy számomra a nem teljesen értelmetlennek a filozófiai érveléseket és elemzéseket.
Az alap kérdések: Mi a valóság? Mi a tudás? stb. még mindíg megválaszolatlanok, és jelenleg is a tudomány hajtóerői.
Persze az egyszerűnek tűnő kérdésekre az elmúlt 2500 évben annyian és annyi féle választ adtak, hogy azok elemzésével dunát lehet rekeszteni és aláírom, a modern filozófia tele van ilyen főlöslegesnek tűnő elemzésekkel és okfejtésekkel.
Azt is vallom hogy a filozófia kínál olyat ma az embernek, ami a hasznára válhat. Itt egy példa arra hogyan használható az érvelés és vitázás tudománya egy ártatlannak tűnő beszélgetés során: (Aki bemutatja: Ali G, aki elszenvedi: Victoria és David Beckham)
www.youtube.com/watch?v=P842Tmi6lrc

walter77 2010.06.03. 16:34:51

@1hurka:

Heidegger: Miért van egyáltalán a létező miért nem inkább a semmi?

Pl. ez is egy jó kérdés...

@balakaa:
Bár tényleg kár beléd a betű...

...de azért pl. a Mátrix nem jött volna létre ha nincs Descartes, Putnam stb...

de te csak készülj az érettségidre.

1hurka 2010.06.03. 16:48:41

@1hurka: Na a helyesírásom megint katasztrófa. Bocsi de siettem mert melózok közbe.

- És még sorolhatnám reggelig mi az ami azt igazolja, hogy számomra nem teljesen értelmetlenek a filozófiai érvelések és elemzések.

szemet 2010.06.03. 16:53:49

Az egész kérdéssel az a probléma, hogy "Hasznos-e a filozófia?" kérdéssel, a filozófián belül foglalkoznak. (Ugyanez vonatkozik a "Tudomány-e a filozófia?" kérdésre)

Természetesen a válasz így detemináltan "igen" kell legyen, hiszen ha a válasz "nem" lenne, a "nem" melletti filozófiai érvelés pont önmagát is hiteltelenítené.

A probléma tulajdonképpen egy paradoxonhoz hasonlít még ha nem is olyan tiszta és jól definiált mint a matematikai/logikai paradoxonok. (mint pl. a borbélyparadoxon, hogy egy másik önhivatkozós problémát írjak)

Ezen nem segít egy meta-filozófia vagy filozofológia mint valaki írta, mert az csak továbbtolja a problémát egy szinttel feljebb.

2010.06.03. 16:58:13

a filozófia definiálásán persze el lehet vitatkozni, de a fentieket kiegészíteném még azzal, hogy a klasszikus értelemben vett filozófiából fejlődött ki gyakorlatilag mindaz, amit ma tudománynak hívunk. A term. tudomány még régebben kivált belőle, a pszichológia pl. csak pár évszázada.

De az ember hétköznapi gondolkodására is kikerülhetetlenül hatással van. Ha nem is mindig tudatosan teszi, mert már magától érthetődőként előfeltételezi azokat a fogalmakat (pl. objektív/szubjektív, tárgy, lélek, élet, valami "van",stb,stb.) amiket nap mint nap használ mindenki.

"A filozófia nem a valóságról szól." - ennek kijelentéséhez először is tudnunk vagy legalább értelmeznünk kellene mi is az, hogy valóság? Ha ezt megkíséreljük, máris filozálunk.

Értelmes-e? Hasznos-e? Itt éppúgy tudunk kellene, mi is az hogy "értelmes", mi az, hogy "hasznos" -vagy csak üres szavakkal dobálódzunk, ahogy azt már Szókratész is makacsul pedzegette.

Mivel igazolhatja? Mert mivel is lehetne? Ez megint elég nyűgös filozófia kérdés, mivel is igazolható valami.

De az a helyzet, akár értelmes, hasznos, igazolható tevékenység, akár nem, úgy tűnik, az ember szükségszerűen filozofál, eredendően benne van ebben az állapotban.

igyretorikaltok: 2010.06.03. 17:16:39

Sziasztok!

Mivel informatikus, matematikus és filozofus vegzettsegem is van (mindegyiket kulfodon szereztem) en nagyon sok kapcsolatot tudok felfeledni a realiak es a bolcseletek kozott. Regebben sokkal szorosabb volt ez a kapcsolat nagyon sok nagy matematikus jo filozofus is volt egyben.

A filozofianak termeszetes nincs azonnali haszna mint egy real dolognak de letezik ez a haszon es sok esetben lehet felfedezni hogy egy real tudomanyos nul hipotezis egy filozofiai alapgondolatbol nő ki. Sőt ez eleg gyakori. A hires bolcsesz mernok szembenallas inkabb otthon jellemzo a tapasztalataim alapjan. Vannak akiket kifejezetten idegesitenek ugyanis a filozofusok hogy ez kinek a hibaja az mindegy. Ha valaki ugy erzi neki a filozofiaval kell foglalkoznia akkor ne hallgasson masra csinalja azt es meg fogja tapasztalni hogy nagyon is sikra mehet vele, persze nem otthon. Az otthoni filo tanitas az botrany es azt hiszem mar meg is szunt. Azt hiszem mar csak esztetika van ami nyilvan nem ugyanaz. Szoval ha filo akkor kulfod: nemetek,osztrakok,finnek,hollandok,belgak pl

igyretorikaltok: 2010.06.03. 17:20:12

@1hurka: szerintem igazad van,
amit meg emlitenek a nyelveszet, a filo, es az informatika egy-ket aganak kapcsolata. itt nagyon sok kozos pont van.

Tündér a varázspálcával · http://szulunkosztcsok.blog.hu/ 2010.06.04. 10:24:20

Ajánlom figyelmetekbe az alábbi linket, hátulról a 3. hozzászólás a lelki nevelésről. Középiskolai filozófiatanár a tantárgy hasznáról...
oktataskonferencia.npsoft.hu/node/2

_andris 2010.06.05. 23:47:35

Friendship is unnecessary, like philosophy, like art… It has no survival value; rather it is one of those things that give value to survival.”
— C.S Lewis

dzsaszper 2010.06.08. 08:59:33

@vizesnyolcas: @szemet:

Nemrég találtam ezt -- egy kis tudományfilozofológia:
nyitottegyetem.phil-inst.hu/tudfil/fedlap/tudfiltort.htm

Eredetileg a Bécsi Kör és az ő pozitivizmusuk bukására kerestem, de amit találtam az több volt ennél :)

Idézem: "Mindenfajta pozitivista megközelítés legnagyobb hatású bírálatát adta az amerikai Thomas Kuhn műve, az 1962-ben megjelent, A tudományos forradalmak szerkezete, melyet jelentős mértékben inspirált Wittgenstein késői műveiben kifejtett nyelvelmélete. Kuhn szerint a tudomány nem halmoz fel semmit, hanem egymással össze nem mérhető paradigmákat, kutatási mintákat alkot. Amikor valamely működő minta szerint dolgoznak a kutatók, normál tudomány működik, amikor egyes problémáik (anomáliák) megoldására az adott paradigma kereteit alkalmatlannak tartják, forradalmat hajtanak végre, új paradigmát alkotnak, és ebben minden kezdődik elölről. A forradalmat a tudósközösség belső harca kíséri."

"Kuhn bírálói között a magyar származású Lakatos Imrét tekintették a konzervatív álláspont, az amerikai Paul Feyerabendet az anarchizmusba hajló radikalizmus képviselőjének. Lakatos Kuhnnal egyetértésben elvetette Popper falszifikációs elméletét, úgy vélvén, hogy a kísérletek valójában nem képesek az elméletek cáfolatára. A tudományt szerinte évszázadokat átfogó, un. kutatási programok uralják, melyek akkor játszanak haladó szerepet, ha képesek új kísérleti eredmények generálására. Feyerabend még a haladó és nem haladó kutatási programok reguláló hatását sem fogadta el. Szélsőségesen relativista álláspontja szerint a tudományos elméletek radikálisan összemérhetetlenek, csupán hasznosságuk alapján bírálhatók el, ám ezt a bírálatot maguk a tudósok végzik el, aktuális érdekeinek megfelelően."

"Az 1970-as években indult el, és a 80-as években mind nagyobb hullámokat vert a kuhni elmélet következményeire alapozó edinburghi iskola un. erős programja, főként David Bloor vezetésével. A tudásszociológia hagyománya mentén gondolkodó kör szerint a tudományt nemcsak kívülről befolyásolják a körülmények, hanem kognitív tartalmában sem található olyan elem, amely mentes maradhatna az externális, döntően szociológiai vagy más kulturális befolyástól.

Ebbe a gondolatkörbe sorolható a francia Bruno Latour munkássága, melyet a tudomány antropológiai megközelítésének neveznek, vagy a társadalmi konstruktivisták, pl. Trevor Pinch munkái. Ez utóbbiak szerint a tudománynak nemcsak az elméleteit, hanem a legkeményebb tényeit is, érdekeiknek, elekötelezettségeiknek engedelmeskedve, maguk a kutatók állítják elő, gyártják, nem pedig a külvilágból nyerik akármilyen úton is. "

Ez azért elég ütős, különösen, ha tudománynak tartjuk magát a filozófiát is...

endike · http://barathendre.wordpress.com/ 2010.06.20. 11:08:17

A korszellem ma kb. ezt üzeni: "Az a lényeg hogy legyen ház, autó, szex, nyaralás. Aki filozofál azt le kell lőni."
süti beállítások módosítása