El Mondo blog

„Látni tanulok. Nem tudom, miért, de bennem most minden mélyebbre hatol, és nem marad ott, ahol eddig leülepedett. Erről a belső tájról nem tudtam eddig” (Rainer Marie Rilke).

Bővebben (rólunk)

Ha tetszett...

Egyébként...

Szeretjük az értelmes vitát, bírjuk az őszinte kérdéseket és elviseljük a beszólásokat. Kulturált, intelligens olvasóink iránti tiszteletből moderáljuk a durván személyeskedő, tahó kommenteket.

Utolsó kommentek

Kontakt

Olvasói leveleket: a bloggal kapcsolatos metsző kritikát, netán baráti vállveregetést, netán kéziratokat az elmondo.mekdsz kukac gmail.com címre várunk.

2008.01.28. 15:15 Éhezőművész

A legpiacképesebb biblia

Kis túlzással könyvtárakat lehetne már megtölteni a különféle modern vagy extrém bibliakiadásokkal. A piac világszerte hatalmas, és folyton növekszik. És a fogyasztói társadalomban még jelentős tartalékok vannak.

A Wall Street Journalban tavaly egy jó összefoglalás jelent meg arról, mennyire nő a kereslet a Szentírás különféle változatai iránt. A cikkben több neves könyvkiadó és könyvesbolt számolt be arról, hogy a bibliák esztétikai fejlődése miatt ugrásszerűen megnőtt irántuk a kereslet. „Korábban a Biblia egyszerűen Biblia volt, az ember nem válogathatott. Ma azonban az emberek színesben látják az életüket, és ennek megfelelő Bibliát is akarnak.” A könyv az identitás kifejezője mellett sokaknál ráadásul divatcikké is kezd válni, így aztán nemcsak a legkülönbözőbb színekben, (rózsaszínűtől a terepszínűig), de szőrme-, fém-borítójú, sőt hamarosan palack-alakú kiadásban is megjelenik, és természetesen a kölönböző szubkultúrák, az igaz metál harcosoktól kezdve a feministákig is megtalálják a saját változatukat. (Bár itthon
ez utóbbi verziók még nem annyira elterjedtek.)

A helyzet viszont az, hogy a növekvő forgalom jelentős részét a hívők, vagy legalábbis a meglévő biblia-tulajdonosok hozzák. Jómagam körülbelül tizenöt bibliát számoltam a polcomon, és az a gyanúm, hogy egy átlagos amerikai háztartásban sem csak egy vagy két példány árválkodik. A rossznyelvek szerint mindez már az ezredforduló keresztény ellenségképének, a fogyasztói társadalomnak a betüremkedése az egyházba. És ugyan a biblia-halmozás még csak megmagyarázható a szöveg egyre mélyebb megértésének vágyával, a keresztény könyv- és cd-boltok csecsebecséi már aligha.

Sebaj, elvégre előny is lehet, ha az egyház beszélni kezdi a fogyasztói társadalom nyelvét.

Már csak azért is, mert az ingyenes példányok sem feltétlenül érik el céljukat. Az aluljárókban osztogatott könyecskék hatásfokáról a környékbeli szemetesek átvizsgálása nélkül sajnos nem mernék optimistán nyilatkozni. A korábban sok embert a hit felé segítő hotelszoba-példányok kiszorulóban vannak, részben a vallási semlegesség, részben a változó vendég-igények miatt.

Az ingyenes korszakot most viszont valami más válthatja fel. A hazánknál még Sárközystül is sokkal szekulárisabb Franciaországban újabban tömegek veszik a bibliákat. A titok nem is annyira az új kiadás egyszerű nyelvezetében van (ma már Magyarországon is vannak teljesen hétköznapi nyelven íródott bibliák), hanem abban, hogy akciósan árulják. A hipermarketekben és könyvesboltláncokban másfél euróért árult bibliák olcsók, és ezzel tulajdonképpen sokkal vonzóbbak, mint az ingyenes példányok. "Az emberiség kincse egy csésze kávé áráért" - szól a szlogen, és egy jókora SALE felirattal mindjárt valódi fogyasztói élményt jelent a beszerzés. Ja, hogy a vásárló mondjuk ateista, és Isten iránt nem is érdeklődik? Mégiscsak akciós vétel, mehet a kosárba.

Bővebben a Le Parisien-ben.

És ha már itt tartunk:
http://www.bibliaeve2008.hu

3 komment

Címkék: marketing gazdaság biblia fogyasztó keresztények


A bejegyzés trackback címe:

https://elmondo.blog.hu/api/trackback/id/tr87314859

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

zelma 2008.01.30. 14:31:34

Nem tudom eldönteni, hogy ez a bejegyzés hatása:), vagy mi is felzárkóztunk a legnagyobbakhoz:
az egyik budapesti "piacvezető" keresztyén könyvesbolt toplistáján tegnap a Biblia állt az első helyen. Igaz, ma már csak az ötödik, és azt is hozzá kell tenni, hogy az árából még egy jobbféle helyen is megihatok három-négy csésze kávét. Van még hová fejlődni...

éhezőművész 2008.01.30. 17:39:40

Igen, keresztény könyvesboltban még jól áll a Biblia...az lenne az ugrás, ha a Tesco-ban is jól állna...(lásd most épp franciao.)

zelma 2008.01.31. 00:31:09

Ok, de engem ez is meglepett. Épp azért, mert már mindenkinek van, és annyi minden mást is lehet kapni egy keresztyén könyvesboltban, de akkor még az újdonságokról nem is beszéltünk...