A címben némi eufemizmussal éltünk, ugyanis talán a szar szó kifejezőbb lenne, legalábbis az egyházi marketinget kíméletlenül ostorozó Church Marketing Sucks projekt neve alapján. Mivel a honi állapotokra még inkább nehéz jelzőket keresni, megvilláminterjúvoltuk a CMS vezetőjét.
"Frusztrálni, nevelni és motiválni az egyházat, hogy kompromisszumok nélküli tisztasággal kommunikálják Jézus igazságát" - áll a szervezet mottójában, és a frusztálást komolyan is gondolják. Itt az idő, hogy valaki végre kimondja, mennyire szánalmasak vagyunk: a világtörténelem legnagyszerűbb történetét (gy.k. Isten testetöltését, halálát és feltámadását) a legunalmasabban, legizzadságszagúbban és leggyagyibban adjuk elő.
Brad Abare és még néhány marketingben, kommunikációban utazó hívő megunta ezt, és elkezdett a nagy keresztény marketing-felvilágosodáson dolgozni.
"A leggyakoribb hiba, hogy mások módszereit másoljuk. Aztán természetesnek vesszük, hogy a közönség veszi az üzenetet. Nyelvezetünk is belterjes, és mindemellett alábecsüljük saját unalmasságunkat is. Mi, keresztények nagyon gyakran a legkönnyebb vagy legolcsóbb megoldásokat preferáljuk az igazán megfelelővel szemben. Ráadásul azt feltételezzük, hogy hitelesek vagyunk a célközönség szemében. Az pedig már csak a hab a tortán, hogy a tervezésről, és főleg az eredmények méréséről végképp megfeledkezünk. A próbálkozások mögött, persze jól tudom, buzgó jószándék áll, csak aztán valami mindig félrecsúszik." - magyarázza nekünk Brad a típushibákat.
A Church Marketing Sucks munkája meglehetősen összetett, messze nem merül ki a fikázásban. Vannak anyagaik a piackutatás elméletéről, a PR-ról, a marketing technikai hátteréről (ez többnyire Internet kevésbé ismert eszközeinek bemutatását jelenti), grafikáról és persze médiakommunikációról. Az ember honlapjukat böngészve azt érezheti, a cím ellenére kifejezetten konstruktív a hozzáállás, és ami igazán ritka egyházunkban: a CMS-t többnyire tényleg hozzáértők szerkesztik.
Persze felmerül tyúk és tojás kérdése is: nehéz eldöntni, hogy a tragikus egyházi marketing az oka vagy inkább a következménye a XXI. századi kereszténység problémáinak.
"Az, hogy az egyház ennyire rossz eredményeket hoz marketingben, abból fakad, hogy nem értik meg, mi is valójában a kommunikáció és a marketing az egyház kontextusában. Az persze igaz, hogy meríthetünk a mainstream marketing világából, de a „termékünk” mégis teljesen más. A termék nem egy templomi padot melegítő fenék, hanem Jézus a szívben."
Brad szavait forgatva szegény kelet-európainak rossz érzése kezdhet támadni. Mifelénk sok gyülekezet ámulattal tekint az amerikai egyházak marketingjére: a pólókra, a kitűzőkre, az óriásplakátokra – az egész marketingre egyfajta követendő példa. Bezzeg az USA-ban! Szóval azt csodálják (csodáljuk?), amitől a CMS emberei hányingert kapnak? Talán még nem késő, gondolom, és vészfék után kapkodva megkérdezem, mi az, amit szerinte semmiképpen nem lenne érdemes importálnunk.
"Egészen biztosan nem szabad importálni olyan valamit, ami nem illeszkedik egy bizonyos egyház saját, egyedi történetébe. Csak azért, mert egy bizonyos kontextusban működött, még lehet borzasztó ötlet. A figyelem felkeltésének egyetlen biztos receptje van: legyünk figyelemfelkeltőek. Figyelemfelkeltőnek lenni pedig egyszerűen annyit tesz, mint méltóvá válni arra, hogy figyeljenek ránk."
Brad ezen mondatai már Yoda mestert idéző titokzatos magasságokba emelnek. Azért lehet még reményünk. A csapat már lefoglalta a www.churchmarketingnolongersucks.com címet, ezzel demonstrálva, hogy komolyan hisznek abban, hogy egyszer az egyházi marketing is normális lesz.
A CMS mindenesetre a folyamatos cikkezés mellett egy közösségi multimédiás gyűjteményt is beindított a Flickr-ön. Ide ugyan sajnos nemcsak a jól sikerült, marketing-guruk által megszűrt dolgok kerülhetnek fel, hanem mindenféle, innovatívnak hitt propaganda-anyag, de legalább a hozzászólásokban jól működik az (építő) körbekritizálás. Íme például a Four Corners Church gyülekezet kampánya, mely a közönségnek, és jómagamnak is tetszett.
Az utolsó 100 komment: