2008-ban a Muzsikás Együttesé a WOMEX-díj. A világzenei műfaj legnagyobb kitüntetését először ítélték oda ellenszavazat nélkül, és először veheti át európai együttes. A Muzsikás szerint a díjat elsősorban a magyar népzene kapta. Amit Kodály és Bartók száz éve elkezdett, idén beérett: a magyar népzene feljutott a csúcsra. A siker hátteréről, a díjról, a népzene erejéről, Hobóról, a megszálló szovjet hadseregről, tervekről, feleségről és a Muzsikás-titokról az El Mondo színeiben Hamar Dávid kérdezte Hamar Dánielt, a Muzsikás frontemberét. Családiasan.
El Mondo: Szia apa!
Hamar Dániel: Szia Dávidkám! Gyere, mesélj, miket akarsz kérdezni?
E.M.: A Muzsikás november elsején veheti át a WOMEX világzenei nagydíját Sevillában. Pár mondatban elmondanád, mit illik tudni erről a díjról, és hogy pontosan mi is az a WOMEX?
H.D.: A WOMEX a legnagyobb világzenei szakvásár, ahogy az a nevében is benne van: World Music Expo. Az évenként sorra kerülő zenei kiállításon és találkozón gyűlnek egybe a világ minden tájáról azok a kiadók, zenészek, szakemberek, promóciós irodák és más érdeklődők, akik jelen vannak, illetve aktív résztvevők a világzenei porondon. Ezen a vásáron minden évben átadják a WOMEX világzenei díját, mégpedig a műfaj egyik olyan szereplőjének, akinek a hatását, tevékenységét, életművét a zsűri jelentősnek tartja.
E.M.: Mitől lesz a Muzsikás - a magyar népzene - világzene?
H.D.: Igen, ezt is sokan félreértik. A közkeletű hiedelem szerint a világzene népzenei ihletésű modern feldolgozást jelent. A WOMEX, illetve a nemzetközi szakirodalom ezzel szemben ide sorolja a legautentikusabb előadókat is, olyannyira, hogy még az eredeti zenészek is beleférnek. Így lehet világzene a pusztában két hangon daloló mongol énekes műve is.
E.M.: Mit jelent a díj a magyar népzenének?
H.D.: A díj kapcsán nem olyan rég összeszedtem, hogy az elmúlt 18 évben milyen meghatározó események részese lehetett a magyar népzene. 1990-ben Costa Gavras filmjében kapott szerepet a Muzsikás és az erdélyi zene. Ez a rendszerváltáskor, pontosabban az első szabad választások alatt történt, és emiatt az amerikai politikai híradásokban is megjelentünk. Felfigyeltek arra a magyar sajátosságra, hogy itt a költészet és a zene forradalmat tud generálni.
Kicsivel később megjelent a Muzsikás Bartók Albuma, amelynek a sikere olyan koncerttermek ajtajait nyitotta meg a magyar népzene előtt, ahová addig nem hogy a magyar, de más népek zenéi sem jutottak be. Erdélyi zene szólt az amsterdami Concertgebouw-ban, a londoni Royal Albert Hall-ban, és a Queen Elisabeth Hall-ban, az Aix-en-Provence Festival-on, vagy a new yorki Carnegie Hall-ban. Koncertünk volt a BBC skót szimfonikusaival, és amikor a német parlament 2007-ben megtartotta a nemzetiszocializmus áldozatainak emléknapját, Kertész Imrét és a Muzsikást hívták meg a megemlékezésre.
Emlékszem, hogy a gardont az egészségügyi miniszter asztalára raktam, ahonnan az ünnep után magához vette és kipróbálta. Háromszor játszottunk a bundestagi megemlékezésen. Először egy erdélyi zsidó dallamot, majd egy erdélyi cigány halottkísérőt, végül pedig egy gyimesi keservest. Ezek a szomorú dallamok emlékeztettek a vészkorszak halottaira, és a különböző népekre, akik Európában szenvedtek a nácizmus alatt. És ezek a dallamok mind a magyar népzene részét képezik.
Utolsó kommentek